Terrasse med termotag og glas, i groft tømmer, spær 150mm x150mm

Hej 

Jeg er i besiddelse af noget C18 150mm x 150mm tømmer, som jeg gerne ville bruge til at lave en "bindingsværks" terrasse med glas.

Noget af taget vil gøre brug af 32mm opal termoplader (det lysegrå område længst væk), og det blå område bliver i forsats sikkerhed/lamineret og hærdet termoglas.

Fra diverse sammenligninger med spærtrætabeller / limtræstabeller ser det ud til at det burde være nok til en spændvidde på 3255mm, med en meget lille nedbøjning. Men alle tabeller starter fra 166mm høje limtræ eller 170mm C18 spærtræ.

Spørgmålet er så om jeg har gang i noget tåbeligt her? 

Jeg stikker hovedet lidt i sandet og beder evt. besvarelser om at ignorere det faktum at kraftigt tømmer kan arbejde og glas ikke kan lide at ting arbejder. :)

Spørgsmål: Rent statisk ville dette kunne holde vand (tag beklædning med lister, skruer, gummi .. er opgjort til 0,40 kN/m² + bjælkernes egenvægt ( 8 * 50kg / (3,3m x 7m) ) = 0,17 kN/m² = 0,57 kN/m² (vel tungt tag) ?

På forhånd tak.

Jeg skal nok få nogen med forsikring officielt til at beregne det når jeg er endt med at beslutte hvordan jeg rent konstruktionsmæssigt godt kunne tænke mig det. Pt er det i plan stadie.

Med venlig hilsen

Kenneth


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror du skal have fat i de æstetiske briller. 150x150 er nogle knokler. Og som tagremme kæmpe. Desuden vil de vel flække en smule og måske (!) vride. Kunne du ikke flække dem på langs. De bærer det samme og termo vejer ikke noget særligt.


 

Det burde kunne holde til vægten og til sneen også. 

Selvom ikke ville høre om at det kan vride sig, skal du være opmærksom på at det kan vride flere centimeter op i den ene side derfor kan jeg klart anbefale dig at bruge limtræ og det billigere end man tror hvis man leder lidt. Jeg selv taget chancen og brugt tømmer i overdimension da det var ca 50 år gammel og altid havde lagt indenfor under tag


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej Uldal

Pt. er det stadig på planlægningsstadiet og jeg har lidt købt ind på ideen "kan man ikke skjule det helt så gør det synligt".

Jeg ville egentligt gerne have glas bjælker, men er både lidt skeptisk, konen vil ikke have det og jeg er sikker på at det koster det førstfødte barn.

Noget ala

Hvis det ikke kunne blive det og da jeg ikke er den store fan af synlige IPE stålbjælker for at ikke tale om kuldebroer ved overgang fra terrasse til udhæng (hvilket ikke er med på min første rendering, men som nok kommer på), så tænkte jeg på noget ala en hems som jeg har lavet i håndtrukket douglas rundtømmer.

Rundtømmeret er meget stift, og det er nok smag og behag, men synes at det blev meget godt.

Det var nu ikke glasbjælker, jeg nævnte i mit indlæg. Jeg havde faktisk lagt et foto ind, men det er strøget. Det mest enkle er en ramme i 45x150 mm på de 4 meter lægger du et stk spærtræ ind for hver 1,25 m. Afstanden passer med de termotage (se willanbgarden.dk under udestuer og termotage). Hvis du synes, at svævet på 4 meter er for meget, feks ved 16 mm tag, kan du stemme en enkel lægte ned på tværs ved de 2 meter.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis