Opbevaring af oventørt brænde

Hejsa.

Vi skal til at have opsat et brændeskur, men vi er meget i tvivl om hvordan det skal være. Skuret skal kun bruges til træ der er oventørt, og derfor skal vi ikke bruge skuret/overdækningen til at tørre brændet med.

Skal skuret være helt lukket, eller skal der stadigvæk kunne komme masser af luft ind? Jeg kan se mange bruger sådan et skur, eller dette skur hvor bagvæggen står op af en mur. Men hvis regnen står direkte ind forfra bliver alt det tørre træ jo vådt igen. Derfor er det vel ikke en mulighed?

Skal man have et helt lukket skur - eller risikerer man så træet for overflade svamp? Vi har ikke en garage eller overdækket tag det kan stå under.

Hvad vil i anbefale?

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville enten sætte en forside på for at undgå slagregn eller et meget langt udhæng.

Helt tæt skal det ikke være

Det giver ingen mening at købe ovntørret træ med mindre det skal bruges straks, eller kan opbevares i et rum hvor der ikke kan komme fugtigt luft ind - opbevarer du ovntørret træ under halvtag eller i et typisk lukket træskur vil brændet suge fugt f.eks. udefra eller fra kondens fra taget om vinteren.

Køb skovtræ (direkte i skoven og oparbejde det evt. selv) samt ned- og vindtørre det under halvtag, det er langt det billigste. Når det så er ved at være fyringsklart (efter et par år), så tag brænde ind til at par døgns forbrug af gangen.   

lad træet stå på paller så det er løfter fra jorden, ellers skal skures have så der kan passere luft igennem

her er lidt og kigge på :

https://www.google.com/search?q=br%C3%A6nde+skur&oq=br%C3%A6nde+skur&aqs=chrome..69i57j0l5.2319j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

https://handyman.dk/toemrer-snedker/montage-og-nybyg/byg-selv-et-flot-braendeskur/


https://www.husplushave.dk/bedste-braendeskur/


Jetdirect:

Jeg mener ikke at dine link er brugbare til ovntørret træ. Er det "skovtræ" er det noget helt andet.


Søren O

Ovntørret skal enten bruges kort efter eller lagres ventileret indendøre. Men er du sikker på, det ER ovntørret? For det er en dyr løsning.


 

Annonce

Jeg siger mange tak for svarene. Som det bliver foreslået i tråden, så lader vi dem stå på paller.

Mvh Mads.

Ja hvis man generelt fyrer med brænde, altså træ, så kan det godt betale sig at være "kreativ". Ovntørret træ er den klart dyreste løsning, og børn kun benyttes hvis det er til "hyggestemning" eller i sommerhuset eller lign.

Alt efter ens netværk skal man bare se sig omkring. Fx arbejdede jeg engang på Junckers (dem med gulvene i køge) så når en stav ikke blev helt som den skulle være, så blev den naturligvis kasseret. Det kasserede fik jeg så lov at fjerne gratis (så slap de jo for det).

Man skal også tænke det ind i den daglige husholdning, fx brænder aviser, papkasser, mælkekartoner og alt muligt andet også fint.

Der er også mange firmaer som kasserer engangspaller,  netop fordi de er engangs - men de kan nu fint brugs som brænde også, og er huritge at skære ud med en elektrisk motorsav bare.

Man bliver så glad inden i når man kan gå i KARbad, UDEN ens oliefyr har brændt 5 liter fyringsolie af først ;)

Ja og de sorte kloak rør brænder også godt
Hov ser lige en uheldig slåfejl i mit ovenstående indlæg!

Jeg mener naturligvis ikke at man skal brænde børn af for at skabe "hyggestemning" *gg*

Larsen ja næsten alt kan brænde. Jeg fik nærmest gang i en hel affaldssorterings-central, selv svigermor spurgte mig om det kunne brænde, så hun skulle vælge om noget skulle til restaffald, eller i kassen ud til brændefyret.

Plastikrør fx nedløbsrør brænder fx fint hvis det er dem du mener. Ikke sådan nogen cement nogen nede i jorden?

Det er ofte også i den blå avis, at man kan kigge i Bortgives, så kan man fjerne fx byggerester eller fælde et træ i mod at fjerne det, så ellers gratis.

Man kan minimere sit el og/eller olieforbrug ret meget på den måde. Ikke 100 %, men en ret stor del, måske 75%.
ZigZag næsten alt det brændbart du foreslår at proppe i et brændefyr, ved du jo godt man ikke må fyre med. I princippet heller ikke træpaller (selv om de kan være fine til optændingspinde m.m.) . 
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis