Sandblæse hus?

Madsen28
Madsen28
Postnr: 5000
Madsen28 Madsen28

Hej alle LDS'er.. 

Jeg skal til at pudse mit hus udvendig og er godt igang med at banke den gamle facade ned, da det var noget juks de havde lavet for mange år siden.. 

Men er kommet i tvivl om hvordan jeg får malingen væk fra disse fine detaljer uden at slå stenen istykker.. Det er nogle cement sten af en art (Tror jeg..) og de er ret porøse... 

Ville I sandblæse det, eller tage det med en stålbørste på en boremaskine eller noget 3.?? 

Christian M
Christian M
Postnr: 6700
Christian M Christian M

Hvis de er porøse, er sandblæsning No go. Vil give mere skade end gavn. Prøv en stålbørste på skruemaskine i første omgang 

Mvh. Christian M

PinkHenrik
PinkHenrik
Postnr: 6300
PinkHenrik PinkHenrik

Sandblæsning kræver også en hulens masse afdækning, da det sand flyver længder væk end man lige regner med.
Jeg havde en genbo, der lige mente at han lige kunne sandblæse en lav have mur omkring hans terrasse... Han fik i den omgang så sandblæst den ene side at hans egen firmabil og hans bagbos facade og vinduer, og en ødelagt græsplæne, så det blev en dyr omgang, bare for at spare lidt armkræfter   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Gesimsen ligner sandsten hvilket bestyrker min mistanke når du skriver den er porøs, og så er sandblæsning den sikre vej til ødelæggelse af detaljer. Skader på sandsten er vanskelige (og bekostelige) at udbedre.

Er der brugt sandsten, er dit hus med stor sandsynlighed også opført i blødstrøgne sten, og så vil sandblæsning ødelægge stenenes brandskal. Er brandskallen først beskadiget, er efterfølgende vedligeholdelse af pudslaget vigtig.

For ikke at forringe husets arkitektoniske (og økonomiske) værdi, vil jeg anbefale det gamle puds fjernes mekanisk.

Det nye pudslag skal opføres i ren kalkpuds, men få lige en vurdering fra Kulturarvsstyrelsen. 

Madsen28
Madsen28
Madsen28 Madsen28

Vil jeg kunne bruge f.eks skalflex vandskuringsmørtel til disse sten, eller er jeg ude i noget juks...?

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Det skal være lavet meget slemt omkring gesimsen for at jeg ville prøve på at rette det op. Det er godt nok langt rundt med noget stålbørste agtig i de detaljer. 

Jeg ville nøjes med de lige flader og så kun tage det løse på den fine gesims.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Jeg kan ikke forestille mig Kulturarvsstyrelsen har anbefalet Skalflex vandskuringsmørtel på sandsten, da det er cementbaseret. Har du spurgt dem?

Først og fremmest skal du rense alle cementrester af gesimsen. Er resten ren kalkpuds er den videre affrensning af løstsiddende puds rimelig hurtig med en håndholdt stålbørste.

Maskinel stålbørster er hård kost for sandsten som hurtig kan forårsage uoprettelig skade.

Madsen28
Madsen28
Madsen28 Madsen28

Har ikke spurgt dem, men vil prøve at ringe til dem tak for indlæg... 

Vil du være med? Log ind for at svare.