hvor meget beton skal der i en funderblok?

hej jeg håber i kan hjælpe. 

jeg er ved at lave en overdækket tresse hvor muren bliver lavet i Funderblokke. 29*20*50 cm. 

muren er af varierende højde, men jeg har regnet ud at jeg skal bruge 1194 funderblokke. 

mit spørgsmål er så, hvor meget beton skal jeg bruge? 

og hvad giver resultatet i  cement?og  støbemix

altså hvor mange kg af hver ved blandings forhold 1:6

jeg har forsøgt at beregne via flere formler på nettet og der der er ved Aalborgportland. 

men jeg kan ikke rigtig få resultatet til at passe.  

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

2,5 M3 beton går der ca til det der projekt

Mængden af materialer kan du se på Portland hjemme side


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

1194 stk. 29 cm fundablokke fylder totalt 1194*0,5*0,2*0,29 m3 = 34,6 m3

En 29 cm fundablok vejer ca. 20,4 kg.

1194 fundablokke vejer 24,358 ton

Betons massefylde er ca. 2,4 

Det svaret til ca. 24,358 / 2,4 = 10,1 m3

For at fylde fundablokkene skal du bruge 34,6 - 10,1 = 24,5 m3


Søren O

Alligevel en heftig forskel på 2,5 m3 og 24,5m3 🤨


Mvh. Christian M
 

Mon ikke en komma fejl er sneget sig ind   


Vi prøver igen, i morgen --

Ja det er rigtigt den optager 19 liter beton så det jo klart en komma fejl. Men når det er så meget skal du ikke blande det selv du skal få det leveret ellers falder du om inden du er færdig. Det skal selvfølgelig vibreres når det hældes i. Der er rimelig tryk på enden af sådanne blokke så en solid støtte er ikke af vejen. Du skal vel også have en del armering i blokkene for at det kan holde


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Nu kender jeg ikke dit projekt..

Men går du ned i 19x50x20 blokke, spare du en hel del beton.

og går du ned i 115x50x20 skal der endnu mindre beton til--


Vi prøver igen, i morgen --

Den tabel som der er link til beskriver ganske tydelig hvor meget. " Din type" bruger 1 m3 beton pr. 49 fundablokke. Så en simpel division ender så på de 24,3 m3

Det er en heftig væg til en overdækket terasse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

tak for alle de gode svar

ja det er en heftig væg.
MEN min plan er også at grave den ca 1 meter ned under jorden, og 2,40 høj over jorden. samt bliver den ca 24 meter lang. og 2 sider på 3 meter lange, og samme højde. hvor af den ene side bliver videreført i 1,20m og 14,5 meter lang. 

 

men nu går jeg lige det hele igennem igen, da alle råd skal tages med i betragtning og jeg kan god se en ret stor udfordring i  at samle alle klodserne og bagefter skal der hældes beton i. uden at stene flytter og skubber sig.

min første plan var at blande selv, men kan godt se at det ikke er en god ide. når der skal bruges så meget.
men hvordan undgår jeg så at stene flytter sig og at der kommer beton ud i alle revner og huller ? gode råd modtages gerne om den del også  

Du kan ikke støbe det hele af een gang. Jeg vil mene max. 1,5 m i højden pr. støbning. Ved at bruge stavvibrator under støbning, sikrer du at der kommer beton i alle hjørner, og at luftlommer ikke opstår.


Søren O
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis