Udskiftning/påspænding af indvendig afløbsslange under vaskemaskine...

Hej eksperter

Vi har en 10 år gammel Electrolux-vaskemaskine, som er begyndt at lække lidt vand nedenunder. Efter at han udelukket de fleste andre muligheder (tilløbsslange, lugebælg, sæbeskuffe mv.) er vi kommet frem til, at det er den indvendige afløbsslange, der lækker (i den ende, der er monteret inde i maskinen). Det er den tynde afløbsslange, som man kan trække ud af frontlågen nederst på maskinen (til venstre på billede 1 ved siden af fnugfilteret):

Da jeg trak ud i slangen (uden at bruge kræfter), røg den af i den anden ende, dvs. dér, hvor den er spændt fast indvendigt i maskinen (nederst på billede 2):

Vi tænker derfor, at årsagen til lækken må have været, at slangen/spændbåndet med tiden har løsnet sig.

Det store spørgsmål er så, hvordan vi spændt slangen fast igen, når det skal gøres oppe under maskinen. Jeg har svært ved at forestille mig, at man må lægge en vaskemaskine ned, men hvis man må, skal det så være til en bestemt side?

Jeg er heller ikke superpjattet med tanken om at klodse den op, og så lægge sig ind under den (hvad mon en tekniker gør, når de kommer ud til folk for at reparere deres maskine...?) 

Håber, at nogen kan komme med et tip.    

/Pedro


pp /p/p
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må lægge maskinen ned til alle sider. Hvis du vender den helt om på hovedet skal du ikke være for voldsom, vaskemaskine karret hænger i fjedre og en støddæmper, kommer det helt om på hovedet med voldsomme bevægelser kan det komme " op " og ramme program værk.  

Normalt kan man vende den ned på siden og stadig have slanger og ledning til at nå.

Du kan ikke direkte se på billedet hvor den har været monteret. De 2 grå studse sidder på motor til afløbspumpe og det er ikke der.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik 

Tak for dit svar. Det er godt at høre, at maskinen gerne må lægges ned. Det gør unægteligt tingene lidt nemmere. 😊

Mht. billedet så havde jeg taget det, inden jeg kom til at trække i slangen. Så på billedet sidder slangen stadig på studsen (nederst i midten på billedet, med metalspændbåndet). 

Men jeg skal ikke kunne sige, om det er den rigtige slange, jeg har fået med på billedet. Det bliver jeg forhåbentlig klogere på, når vi får lagt maskinen ned. 😉


pp /p/p

Højest sandsynligt er det pumpen der er slidt og begyndt at dryppe

Og hvis det er tilfældet, er der vel ikke så meget at gøre, eller...? 


pp /p/p

du ligger bare maskinen ned det sker der ingenting ved .Tag og montere et ordenlig spændebånd på slangen i stedet for det klem spændebånd .hvis det er pumpen kan du købe en ny til får penge .Der sidder en lås der lige skal udløses også drejer du selve pumpen ud af huset.Det kræver ingen værktøj andet end måske en klud da der somregel kommer lidt vand

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis