VVS - laver de pis med mig ?

Fik for en måneds tid siden nyt badeværelse.

Skal sige at vandhanen siden at "spruttet af mig", som om der var en poltergeist inden i !. 

Så vidt jeg kan forstå er det fordi er er "luft i systemet", de var her eller specifikt en af den sidst dage hvor jeg spugrte bare nysgerrigt hvad de sagde - der sagde de "lufte ud". 

Så men lige siden har der været problemer med det varme vand. Der er 3 nye "stigerør" tror jeg de hedder på badeværelset - og den ende var også varm i starten. Nu er der 2 kolde og et fiselunkent.

Nu er min håndvask i køkkenet så stoppet ! Og jeg har ikke hældt noget i det andet end kogevand fra pasta ? Jo det løber ud hvis man bruger 2 liter en aften og lader det være i vasken til næste dag, men altså ekstremt langsomt ?

Desuden synes jeg ikke jeg kan få varmt vand på at at fx bade og vaske op i ?


Skal siges jeg bor øvrest i en almennyttigbolig, og der er ikke tilstopning hverken ved toilettet eller hvis jeg vasker op i vasken på badeværelset !  MEn her er der også maks "fislunkent" vand. HVad ttror i der er galt?

Jeg er på ingen måned VVS´er så i må lige leve med hvis jeg ikke ved hvad de enkelte dele hedder, 

Altså det manglende varme vand kan jo være et defekt fyr vel, men hvordan kan min håndvask i køkkenet være helt stoppet, når der ikke et et problem på badeværelset (de to haner er lige på af hinanden på hver sin side af væggen, så går udfra de bruger samme afløb ?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tænker om mit afløb kan være stoppet fordi nogen neden under har fyldet lort i håndvasken? Er på 2. sal og ikke VVS-er gg

Ja, din vandhane vil sprutte efter dig indtil, der er luftet ordentlig ud.  Luk op for hanen indtil det ikke sprutter mere. Din håndvask er ikke stoppet, fordi din underbo har stoppet noget i håndvasken. Så ville dit toilet heller ikke virke. Henvend dig til viceværten angående den stoppede køkkenvask. Røret mellem køkkenvasken og faldstammen er tilsyneladende næsten helt stoppet.


fase

tag nu bare fat i dit boligselskab... DE ER ALTSÅ IKKE FARLIGE, heller ikke selv om de bare vil ind og se hvad der er lavet af vvs el o.l.hos dig, i forbindelse med noget renovering,  som du har været voldsomt bekymret over i tidligere indlæg.

Åhhh jeg jeg ville bare så gerne at det var noget jeg kunne lave selv?

Jeg hader virkeligt at have "viceværten på besøg" Er der ikke nogen vej uden om ?

Men virker der ikke underligt med en to 2 mdr gammel installation at jeg har stoppet det til,når det eneste jeg har hældt i kækken vasken er kogevand? Atlså fra kartofler eller pasta ?

Jeg vil bare rigtigt gerne kunne gøre noget selv snødft.

Nu har jeg haft håndværkere hele foråret for at får ny badeværelse, men er det dem jeg skal have fat i så, intet jeg selv kan gøre?

Vandhanen kan du selv lufte ud ved at lukke den op og lade vande vandet løbe, indtil der ikke er mere luft i. Du bliver nødt til at have viceværten på besøg for få ordnet dit afløb. 


fase
Annonce

Inde i vaskeskabet løber vandet ud gennem en vandlås. Du kan se  røret (ca 5 cm diameter) i plast. Det bugter sig og affaldsvandet står stille i svanehalsen. Det modvirker, at kloakvand lugter i dit køkken. Du kan skille det hele ad ved at dreje omløbene fra hinanden. Pas på gummipakninger. Der sidder helt sikkert noget her, der stopper.


 

Du har dine udfordringer ved at bo til leje, men der er ingen vej udenom. Du skal have viceværten ind og kigge på det. Han er ligeglad hvordan du bor. Du er bare en i rækken.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

En vandhane skal ikke luftes ud i tide og utide. Hvis der har været lukket for vandet i ejendommen, ja så kommer der luft, og derefter vand. Så burde udluftning være ovre.

Sidder der ikke et filter (perlator) i udløbet af din vandhane? Hvis der er urenheder i dette filter vil vandhanen "sprutte". Prøv at skrue filteret af og se efter.


Søren O

Du kan starte med flydende kloakrens i køkkenafløbet. Hæld en halv flaske i afløbet når afløbet et tomt, så trækker det ned i proppen. Lad det stå en lille halv time, fyld så vasken med varmt vand, og giv afløbet en ordentlig omgang med en svupper. Så kan du være heldig at proppen slipper og løber med ud. Hjælper det ikke, så er adskillelse eller vicevært et must. 

Vær påpasselig med at få for meget kloakrens i selve vasken, da det kan give misfarvninger, afhængig af vaskens kvalitet og materiale. Sørg for at få det ned i afløbet, ikke i selve vasken 😊



Mvh. 
Olsen

Når du bor i en etageejendom bør der være cirkulation på det varme brugsvand. Noget tyder på at der har virket tidligere. Cirkulation på brugsvandet giver den store fordel at det varme vand kommer meget hurtigt, og du undgår stort vandspild. For at undgå ligionella i rørsystemet skal temperaturen på det varme brugsvand være mindst 50o C. 


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis