Blæser-problemer Fiat Grande Punto

hctm
hctm
Postnr:
hctm hctm

Jeg har lige skiftet stik og blæser-modstand i min Fiat Grande Punto med AC. De var smeltet, hvilket åbenbart er almidenligt på denne model. Blæseren har ikke virket noget tid. Nu kører motoren igen (det lyder i hvert fald sådan) på alle trin, men der kommer ikke noget luft ud nogen steder. Hvad pokker kan der være galt. Kan det bare være filtrene, der er stoppet fordi den ikke har kørt i ca. 8 mdr? Nogen gode bud?

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Er dyserne i instrumentbættet åbne og er du sikker på at blæseren kører?

fase
hctm
hctm
Postnr:
hctm hctm

Dyserne er åbne. Jeg er ikke 100% sikker på at blæseren rent faktisk kører rundt, men den lyder som den gør. Før var den helt død. Jeg kan prøve at skifte hele blæseren. Har kun skiftet den del med de smeltede stik. Går ud fra at det er blæsermodstanden. 

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Kan du ikke prøve at sætte 12V på de to ledninger til blæsermotoren ved at forbinde den ledning, der går til modstanden med den der går fra modstanden til blæseren.

fase
hctm
hctm
Postnr:
hctm hctm

Skilt lidt mere ad. Blæseren kører. Ret sikker på at jeg har samlet det rigtigt, men kunne den køre den forkerte vej? Ellers må det vel være nogle spjæld, der ikke åbner?

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Hvis du bytter de to ledninger til blæseren, kører motoren den anden vej, så det er nemt at prøve. Om der er nogle spjæld, der ikke åbner, kan jeg ikke se på afstand.

fase
hctm
hctm
Postnr:
hctm hctm

Der er 8 ledninger til blæseren, og kan ikke lige finde et diagram. Jeg har nu været det igennem, og alle ledninger er monteret som før. Har slet ikke skiftet det stik, som jeg vil men må være selve "hoved" - strømstikket til motoren. Giver snart op.  

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Har du mulighed for at tage et billede af blæserern, hvor der går 8 ledninger ind i den?

fase
hctm
hctm
Postnr:
hctm hctm

Jeg har ikke skiftet stikket til venstre, kun de 3 stik til højre.

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Uden at kunne måle på blæseren har jeg ikke flere ideer.

fase
PeterR
PeterR
Postnr: 4000
PeterR PeterR

3 ting kan få modstandene til at brænde sammen, her er fra VW verdenen.

1. Ælde af modstanden.
2. På VW sidder modstanden og køles af airflowet, hvis der er eks. blade. i filteret så er der intet flow og modstanden brænder sammen.
3 Motor er slidt, den tager for meget strøm, lejer har for meget modstand. Den virker som regel på øverste trin, da der her ikke er modstand imellem.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk

hctm
hctm
Postnr:
hctm hctm

Ok. Men der kom luft ud af systemet før modstanden brændte af. Fatter ikke hvorfor der ikke gør det mere.

hctm
hctm
Postnr:
hctm hctm

Har nu skiftet selve blæseren (oprindeligt skiftede jeg bare "modstanden"). Samme resultat - blæseren kører, men ingen luft. Så pillede jeg blæseren ud, og det ser ud til at blæseren kører den forkerte vej. Der er en pil på rotoren, og den kører i hvert fald modsat af denne pil. Meget mærkeligt. Har slet ikke skiftet stikket til selve blæseren (til venstre på billedet), og for de stik jeg har skiftet har jeg kun sat ledninger med samme farve sammen. Skiftet 1 stik ad gangen.

Vil du være med? Log ind for at svare.