Kommunen er ude efter min vandboring

Syddjurs kommune har besluttet at private vandboringer ikke må etableres,udbedres, ændres etc. fra midten af denne måned.

Min vandboring ligner noget der er ældgammelt, det er et gammelt rustent rør med en diameter på ca. 15 cm der går ned i jorden.

Kan jeg få skiftet pumpen for et beløb der er til at betale sig fra? - og forhåbentlig forlænge vandboringens levetid?


 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Boringens dykrør kommer meget hurtig til at se  gammel og rusten ud

Hvis du har en ok pumpe i så skal du ikke gøre noget. Det er jo ikke en udbedring af boringen selv om du senere skal skifte selve pumpen. 

OG jeg ville nok ikke spørge om lov til den tid.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Måske kan du få noget hjælp her: http://db-forening.dk/

Erik -> boringen kan altså serviceres så længe det ydre dykrør  er intakt?

Uldal -> den skal ikke nedlægges, den må bare ikke repareres på nogen måde, og når den ser så gammel ud som min gør, så bliver jeg lidt bekymret. Vandkvaliteten fejler ikke noget. Tiltaget fra kommunen er for at centralisere vandforsyningen...Det er ellers en af fordelene ved at bo på landet, man plejede at kunne passe sig selv, uden indblanding fra kommunen og diverse fastlagte lokalplaner etc.


 

Jeg mener reglerne er ændret for nyligt. 

Nu gælder de lovpligtige tilsyn ikke for private vandboringer til eget brug. Tilsyn gælder kun hvor private vandboringer forsyner flere husstande.

Der var for et stykke tid siden en længere debat på www.ing.dk om netop det samme, men det er ikke alle kommuner der fortolker lovgivningen ens.

Læs mere på www.retsinfo.dk da din kommune har taget stilling der er på kant med bestemmelser om vedligeholdelse af eksisterende systemer.

Det lugter af at din kommune bruger bøllemetoder for at gennemtvinge deres vilje.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

De nye regler trådte i kraft fra omkring november 2017, så er det op til en selv at få lavet vandprøver mv.

Så er der kun din husstand der får vand fra boringen, kan kommunen ikke blande sig.

Spildevandsafgiften skal du nok stadig betale, enten et skønnet forbrug (typisk 180m3 årl.) eller du skal have et vandur på.


Vi prøver igen, i morgen --

Det er klogest - efter min mening - med ur. Vi har egen boring og min nabo kørte på skøn, men fik urpå for 5 år siden. Det reducerede med ca 100 kbm. 


 

Generelt er vandforbruget ca. 40 m3 årligt pr. person i husstanden, selvfølgeligt afhængig af forbrugsmønster.

Du skriver at det rør der går ned i jorden er ca. 15 cm. i diameter. Jeg går ud fra at der er "borerøret", og du så har et mindre stigrør eller sugerør som kommer op i borerøret. Er det rigtigt?

I borerøret har du så enten en "borerørspumpe" (dykpumpe) eller en bundventil.


Søren O

Kan man ud fra dette billede vurdere om det er nemt at skifte pumpen?


 

Hvorfor vil du skifte pumpen? Når der er ført el med ned i borerøret, tyder det på at det er en dykpumpe du har, og den er der ingen der kan se før den trækkes op af boringen.

Hvad med at få banket noget rust af borerøret og tilslutningsflangen, og give en god rustbehandling og en diskret maling.


Søren O
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også