Kommunen er ude efter min vandboring

Paddington
Paddington
Postnr: 8543
Paddington Paddington

Syddjurs kommune har besluttet at private vandboringer ikke må etableres,udbedres, ændres etc. fra midten af denne måned.

Min vandboring ligner noget der er ældgammelt, det er et gammelt rustent rør med en diameter på ca. 15 cm der går ned i jorden.

Kan jeg få skiftet pumpen for et beløb der er til at betale sig fra? - og forhåbentlig forlænge vandboringens levetid?

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Boringens dykrør kommer meget hurtig til at se  gammel og rusten ud

Hvis du har en ok pumpe i så skal du ikke gøre noget. Det er jo ikke en udbedring af boringen selv om du senere skal skifte selve pumpen. 

OG jeg ville nok ikke spørge om lov til den tid.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Du skal gøre brug af civil ulydighed. Skift pumpen, når den trænger. Men er der noget galt med de 5- årlige vandprøver? Siden kommunen vil have boring nedlagt snarest?

Paddington
Paddington
Paddington Paddington

Erik -> boringen kan altså serviceres så længe det ydre dykrør  er intakt?

Uldal -> den skal ikke nedlægges, den må bare ikke repareres på nogen måde, og når den ser så gammel ud som min gør, så bliver jeg lidt bekymret. Vandkvaliteten fejler ikke noget. Tiltaget fra kommunen er for at centralisere vandforsyningen...Det er ellers en af fordelene ved at bo på landet, man plejede at kunne passe sig selv, uden indblanding fra kommunen og diverse fastlagte lokalplaner etc.

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Jeg mener reglerne er ændret for nyligt. 

Nu gælder de lovpligtige tilsyn ikke for private vandboringer til eget brug. Tilsyn gælder kun hvor private vandboringer forsyner flere husstande.

Der var for et stykke tid siden en længere debat på www.ing.dk om netop det samme, men det er ikke alle kommuner der fortolker lovgivningen ens.

Læs mere på www.retsinfo.dk da din kommune har taget stilling der er på kant med bestemmelser om vedligeholdelse af eksisterende systemer.

Det lugter af at din kommune bruger bøllemetoder for at gennemtvinge deres vilje.

je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

De nye regler trådte i kraft fra omkring november 2017, så er det op til en selv at få lavet vandprøver mv.

Så er der kun din husstand der får vand fra boringen, kan kommunen ikke blande sig.

Spildevandsafgiften skal du nok stadig betale, enten et skønnet forbrug (typisk 180m3 årl.) eller du skal have et vandur på.

Hellere eje, end at leje.
uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Det er klogest - efter min mening - med ur. Vi har egen boring og min nabo kørte på skøn, men fik urpå for 5 år siden. Det reducerede med ca 100 kbm. 

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Generelt er vandforbruget ca. 40 m3 årligt pr. person i husstanden, selvfølgeligt afhængig af forbrugsmønster.

Du skriver at det rør der går ned i jorden er ca. 15 cm. i diameter. Jeg går ud fra at der er "borerøret", og du så har et mindre stigrør eller sugerør som kommer op i borerøret. Er det rigtigt?

I borerøret har du så enten en "borerørspumpe" (dykpumpe) eller en bundventil.

Søren O
Paddington
Paddington
Paddington Paddington

Kan man ud fra dette billede vurdere om det er nemt at skifte pumpen?

Søren O
Søren O
Søren O Søren O

Hvorfor vil du skifte pumpen? Når der er ført el med ned i borerøret, tyder det på at det er en dykpumpe du har, og den er der ingen der kan se før den trækkes op af boringen.

Hvad med at få banket noget rust af borerøret og tilslutningsflangen, og give en god rustbehandling og en diskret maling.

Søren O
Paddington
Paddington
Paddington Paddington

Jeg vil ikke skifte den, men kommunens frist udløber om 10 dage, jeg overvejede derfor om pumpen skulle skiftes inden for fristen, men hvis man alligevel kan skifte pumpen i "stilhed" er spørgsmålet om pumpe-skift ikke relevant længere.

Jeg vil bare beholde min egen vandboring.

Søren O
Søren O
Søren O Søren O

Ud fra dit første indlæg er det selve boringen du ikke må etableres, udbedres eller ændres. Det har intet med din pumpe at gøre. Jeg tolker beskeden som at du gerne må fortsætte med at bruge boringen så længe du vil, men du må ikke lave en renovering.

En boring kan godt "gå i stykker", så den skal renoveres. Det er en større omgang hvor et brøndborerfirma skal ind over. Det i sig selv er "ikke helt gratis", så her vil det give mening at komme på den stedlige vandforsyning.

Søren O
Tusse67
Tusse67
Postnr: 8410
Tusse67 Tusse67
Paddington skrev den 04-05-2019 21:35:54

Jeg vil ikke skifte den, men kommunens frist udløber om 10 dage, jeg overvejede derfor om pumpen skulle skiftes inden for fristen, men hvis man alligevel kan skifte pumpen i "stilhed" er spørgsmålet om pumpe-skift ikke relevant længere.

Jeg vil bare beholde min egen vandboring.

Har selv fået samme skrivelse. Du må gerne skifte pumpe.. Det du ikke må er at få lavet en erstatningsboring skulle dette være nødvendigt. Og hvis vandkvaliteten bliver for dårlig skal du også på det offentlige.

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Det blå kabel ligner kablet fra en Flygt niveauvippe. Der er tilsyneladende intet kabel til en pumpe. Har du en vacuumpumpe til at suge vandet op. Hvis du viser, hvor det blå kabel er tilsluttet, vil det være nemmere at finde ud af, hvad det bruges til.

fase
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Vandboring
    Lav-Have
  2. Vandboring
    Lav-Have
  3. Filter på Privat vandboring
    Lav-Hus
  4. Privat vandboring..
    Lav-Hus
  5. Tegninger fra kommunen