Sus fra termostater

MiloT
MiloT
Postnr:
MiloT MiloT

Håber der er hjælp derude, da jeg er lidt i vildrede. 

Mit hus bliver opvarmet med fjernvarme. 

Har nu ringet efter 2 vvs'er til, at kigge på mit varmeanlæg med hver sin forklaring 🧐. 

1. Vvs'er var meget usikker i forklaring. Brugte måske-ordet 1000 x undervejs 🥴. 

Jeg har flere termostater som hvisler selv om de er lukket ned. (Bla en til gulvvarme og 2 alm. ( Pakdåserne er tjekket og umiddelbart ser de fine ud. Kan trykkes fint i bund og intet skidt bag skruen). 

Har fået vvs'erne til, at tjekke for lækage/forbrug ved, at de lukker alle termostater ned incl termostat til varmevandsbeholder og returløbshanen til fjernvarmen. Aflæsning på måleren står på 0 l/t. Forbrug 0.4 kw/t. - Er det en rigtig fremgangsmåde, hvis man ikke trykprøver rør. 

Kan problemerne være termostatventilerne som ikke lukker helt til pga alder. Flere af ventiler har nok sætter på 40+ 

Endvidere er der høj hvislen v/ varmtvandsbeholderen, når termostat er tændt på 2.5/3. Vvs'er kan ikke blive enige om, hvad fejlen skyldes. Enten fra varmtvandsbeholderen (1993, dårlig ventil eller rørføring til varmevandsbeholder er for lille (alm kobberrør). 

På forhånd for gennemlæsning. 

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Noget tyder på at du har direkte fjernvarme (uden varmeveksler), og ikke har monteret en trykdifferensregulator.

Hvis det er tilfældet, så har du stor trykforskel over dine radiatorventiler, og det vil give støj. En trykdifferensregulator "optager" størstedelen af trykforskellen på fjernvarmen fremløbs- og returtryk, således at radiatorventilerne kun skal regulere på en lille trykforskel.

Et par billeder af din fjernvarmeinstallation vil fortælle os herinde meget.

Søren O
MiloT
MiloT
Postnr:
MiloT MiloT

Hej Søren. Tak for det hurtige svar. Jeg vil fluks i eftermiddag tage lidt billeder, som forhåbentlig kan belyse det bedre. 

Du har ret med direkte varme. Trykdiffenrenceregulator er der også på - ved dog ikke kvalitet af den. Er lige flyttet ind i huset for 1.5 mdr siden

Mange hilsner Milo

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Fjernvarme forklaring
    Fyr og opvarmning
  2. termostater
    Fyr og opvarmning
  3. Elektroniske radiator termostater
    Fyr og opvarmning
  4. Nye termostater (eller ventiler)?
    Fyr og opvarmning
  5. Skifte termostater?