Forsikring på nedfaldne grene

Hejsa 

I sidste uges kraftige østenvind, knækkede der nogle store grene af naboens poppeltræer. De faldt ned og lavede buler i begge vores biler. Min kæreste har friskade på sin bil, så hun slipper for at skulle have penge op af lommen. Jeg derimod har en selvrisiko på 4000 kr. Lidt sure penge at skulle af med når man er helt uden skyld.

Mit forsikringsselskab siger at der desværre ikke rigtig er nogen klar bestemmelse, der gør at det er naboen forsikring/ansvar at dække skaden. Andet end at man kan appellere til deres samvittighed.

Vi overtog huset sidste år og har snakket lidt sporadisk med naboen indtil videre (de holder sig lidt for sig selv). Den forrige ejer har haft landmåler på, netop fordi han ønskede træerne fældet, men de står lige præcis på naboens side af skellet..

Han har givet udtryk for at han nødigt så dem fældet, men at jeg bare kunne fjerne de grene jeg var utryg ved. Har dog ikke været utryg ved træerne før nu. De står i en række nord-syd, så den normalt forekomne vestenvind plejer at holde nedfaldne grene osv hos naboen selv.

Ummidelbart efter skaden snakkede min kæreste med nabokonen om det, men det virkede ikke som at det fik hende videre på og vi har ikke hørt mere siden, de har ikke engang lige stukket hovedet ind for at se skaderne.

Hvad siger folk herinde?

Del gerne jeres erfaringer både på jurafronten og rent håndteringsmæssigt nabo og nabo i mellem.

Jeg kan sagtens finde de 4000 kr i budgettet, selvom det er ærgelige penge, men på den anden side kunne jeg også godt ønske mig at naboen af sig evt. foreslog at slå halv skade som en anerkendelse af de skader hans træer har forvoldt. Omvendt vil jeg gerne dele udgifterne ved fældning eller beskæring.

Bedste hilsner

Klaus

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Rent juridisk tror jeg ikke der er noget at komme efter, hvis ellers træerne har været sunde. Hvis det havde været en tagsten fra naboens hus der var landet på din bil er det også din egen risiko, forudsat huset er vedligeholdt.

Du har selv valgt at have din selvrisiko så "høj", og sparer sikkert også penge på den lange bane. Du får hvad du betaler for.


Søren O

Vi bor tæt op ad et stykke med meget høje asketræer. Da vi i sin tid flyttede ind og lavede forsikringer på ejendommen, spurgte jeg til netop den skade I erudsat for.

Reglen er, at det er ens egen forsikring der dækker skader på bygninger og køretøjer, men man bærer regningen på selvrisikoen over til naboen, som enten selv betaler den eller kan lade sit forsikringsselskab gøre det. Vi har benyttet reglen een gang, da man fældede træer på grunden og en stor krone tippede over og ødelagde en del af taget på vores brændeskur. Der er ikke tale om force majour, hvis det er nedfaldende grene, de samme regler gælder. Det er naboens pligt at sørge for, at hans træ(er) ikke er til fare for andre.


 

Præcis næsten det samme her som Uldal, dog var det her en kæmpestor hængepil der knækkede i en storm, og væltede dels hen over en kommunal flisebelagt gangsti (med smadret/knækket betonfliser tilfølge) og dels over til os, som kostede os nogle nåletræer, hønsehus/gård og 4 høns, samt højbed og mistbænk livet. Samlet regning 11.000 kr. som naboen betalte. Jeg mener naboen fik størstedelen refunderet hos sit forsikringselskab. 

Ps. Vi havde på det tidspunkt selv kun den lovpligtig husforsikring.     

Hovsa, og en næsten ny plæneklipper - så stemmer pengene. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis