Opladning af el-løbehjul 25m forlængerledning

Ved ikke om belysning er rette forum, men det drejer sig om EL, hvor jeg er på udebane.

Min datter(på 11) og jeg har et lommepengeprojekt. Vi indsamler og oplader løbehjul. Det er et midlertidigt projekt indtil hun kan købe et løbehjul til sig selv. Det er temmeligt tungt at slæbe løbehjulene op på 4. Sal så derfor har jeg spurgt bestyrelsen i min forening om jeg må trække en forlængerledning ned i kælderen og oplade der.


Har fået følgende svar:

"
Desværre er idéen om at trække en forlængerledning fra ikke helt gangbar. Der vil være et stort spændingsfald over så lang en forlængerledning og det er derfor ikke sikkert at installation i jeres lejlighed kan håndtere en eventuel kortslutning ved ladestationerne.

Så medmindre I kan påvise via beretninger fra en elinstallatør, at installationen i jeres lejlighed stadig vil kunne afbryde en kortslutning i ladestationerne, kan projektet ikke startes i kælderen."

Nogen der kan lave en beregning(gerne en elekrikker). Jeg tænker 25m ledning(byggemarkeds kabeltromle")1.5mm2 ledning, 4 løbehjulsopladete af 2A stykket. Fandt selv en online betegner der sagde spændingsfald på 2,1%. Er det virkeligt et problem for om hpfi/sikringer stadig vil virke efter hensigten ? Hvad er i øvrigt "termosikring" på kabeltromlen. Og hvad er "jordbeskyttelse" også på kabeltromle.

Ved ikke om belysning er rette forum, men det... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ud fra trådstarters første indlæg, så har boligforeningen i mine øjne givet lov til forlængerledningen, såfremt den ikke bliver overbelastet. Ud fra indlæggene mener jeg at det nu er bevist, at alle deres "krav" er opfyldt.


Søren O

Jeg kan forstå det ikke er aktuelt alligevel, men du får lige et overslag på tallene. Det skal siges at jeg IKKE er installatør.

Det der efterlyses er en sandsynliggørelse af at strømmen bliver høj nok til at sikringen i din lejlighed slår fra hvis kablet kortslutter i kælderen.

Det kan ikke beregnes præcist uden at kende installationen, men følgende overslag kan anvendes:

Kortslutningsstrømmen skal minimum være 5 gange sikringsstørrelsen;

Ik min = 13 A * 5 = 65 A (under antagelse af der er 13 A sikring i gruppen hvis den kun er 10 A )

Det giver en maksimal modstand i hele kredsen på :

Rmax = 230 V / 65 A = 3.54 ohm

Dette er summen af modstanden i forsyningen (før din sikringstavle), installationen (fra sikringstavlen til stikkontakten) og ledning til forbrugeren (din forlængerledning)

Forsyningens modstand kender vi ikke men det antages at kortslutningsstrømmen i tavlen er mindst 5 gange størrelsen af din mastesikring. Denne antager vi er på 25 A.

Rforsyning = 230 V / (5 * 25 A) = 1.84 Ohm

Det vil sige at modstanden i installation og kabel til sammen ikke må være mere end de 3.54 Ohm minus de 1.84 Ohm der er allerede før tavlen.

Rinstallation + kabel = 3.54 ohm - 1.84 ohm = 1.70 ohm

Da denne modstand er beregnet ud fra 20 C og 230 V på forsyningen, dividerer man den med 1.5. Dette er for at tage højde for at spændingen må være op til 10 % under 230 V og temperaturen på lederen op imod 90 C i drift.

1.70 ohm / 1.5 = 1.13 Ohm til worst case dimensionering

Denne modstand divideres med to for at finde kabellængde, da strømmen skal både ud og hjem i hver sin leder i kablet.

1.13 ohm / 2 ledere = 0.57 ohm

Vi antager at installationen og dit kabel begge er 1.5 mm2 Cu med modstanden 13.3 Ohm/km (tabelværdi for flertrådet leder, worst case )

0.57 ohm/13.3 Ohm/km = 0.043 km

Det vil sige at der altså maksimalt må være 43 meter 1.5 mm2 kabel fra sikringen. Med 25 meter forlænger kabel skal du altså finde en stikkontakt der er maks. 18 meter (kabellængde) fra gruppetaven.

I praksis vil din forslåede løsning ikke være noget problem da alle ovenstående værdier er konservative.

Hvis din sikring er 10 A i stedet for 13 A kan du have totalt 69 meter 1.5 mm2 kabel fra sikring til forbruger.

Angående dine to andre spørgsmål på kabeltromlen, så betyder ”termosikring” at der er sidder er sikring der afbryder strømmen hvis kabeltromlen bliver for varm. ”Jordbeskyttelse” betyder sandsynligvis blot at jordlederen er ført med gennem forlængerledningen.

Tusinde tak for det fyldesgørende svar. Men desværre er det alligevel ikke aktuelt da man ikke vil have forlængerledningen hængende ned af bagtrappen, og hvis jeg fastgør ledningen så den ikke er til gene, mener man at der bluver tale om en "fast installation" der skal udføres af fagmand. Der ud over vil man ikke have min ledning ført under den "branddørd" der er fra trappeopgang til kælder - hvilket også giver mening - dog er der så meget luft under "branddøren" at den nok ikke lever op til kravene ledning eller ej. Mistænker at kravet om en "officiel installatør beregning" blot var den nemmeste måde at sige nej til mit ønske. Og da der jo blot er tale om et midlertidigt lommepengeprojekt sammen med min datter til vi har til et løbehjul, fortsætter vi lidt endnu med at bære løbehjul op på 4. Sal. Men igen....tak til alle der har taget sig tid til at regne og svare.

kovas skrev den 03-05-2019 07:46:19

Jeg mener at nogen her i anden forbindelse har sagt at forlængerledning skal bruges i det run som den er sat til i. Er det korrekt.

 

S. Fabrin skrev den 03-05-2019 07:55:09

 Det er til dels rigtigt. Forlængerledningen må dog godt bruges i et andet rum, hvis den forsyner en flytbar maskine f.eks. en boremaskine eller, som det jeg gør lige nu en lader til en akkumulator.

 Men kablet må vel stadig ikke føres igennem vægge olign da det ikke er et fast instalations kabel. ?


 Men kablet må vel stadig ikke føres igennem vægge olign da det ikke er et fast instalations kabel. ?

Nej det må det ikke, men det er jo heller ikke det, der er tale om her. Der er i spørgsmålet heller ikke lagt op til, installationen skulle være permanent. jeg går ud fra, at du med "føres gennem vægge" mener, at der bores et hul i væggen, og kablet trækkes gennem det. Der derefter monteres der et han- eller hunstik, så kablet ikke umiddelbart kan trækkes gennem hullet i væggen.


fase
Annonce

Ren nysgerrighed, men har i ik en elevator til 4 sal? 


Mvh. Christian M
 

Nej, kbh s, ca 100 år gammel bygning. Vi er glade for ikke at have fælles lokum :-)

Hvor svært er det, at af- og påmontere de batterier? Det var måske lettere at tage batteriet op og oplade i lejligheden?


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis