Erfaring m såpotter i spagnum.

kovas
kovas
Postnr: 9670
kovas kovas

Tak Rantzau. Det var dejligt at høre.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.

Når jeg starter ny kompost, kommer jeg altid først 2 bundter (hvede)halm i bunden af kompostbeholderen, herefter fyldes der op med ca. 1 års skiftevis have/køkkenaffald og hønsemøg. Efter det 3 år har jeg meget næringsrig, let og porøs kompost.

Ps. Jeg har 3 brædde-kompostbeholder + det jeg kalder "tippen" til alt det grove (smågrene, visne stauder, ukrudt m.m.)

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.

Tja.. sådan har jeg lært det af min gamle læremester, som han altid sagde "kan ukrudt gro deri, kan alt andet osse"   

Dog er det noget andet hvis vi taler om stiklingeformering, der bør jorden være endnu mere oplandet med sand - ca. 1/4-del kompost og 3/4-dele sand. 

Her har I gødningsværdien af forskellige gødningsarter:

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Til stiklingeformering af roser har jeg gode erfaringer med ½ sand og ½ spagnum, og så en temperatur omkring 20 grader.

Jeg stiklingeformerer kun historiske roser der gror godt på egen rod. 

Det er fruen der er vild med roser, men jeg har betinget mig at roserne skal dufte, ellers er det heraus. Derfor historiske roser.

Som potter bruger jeg mælkekartoner med et drænhul i bunden.   

kovas
kovas
Postnr: 9670
kovas kovas

Jeg bruger også mælkekartoner  til at potte over i når papirpotten er blevet for skør. Til tomater klipper jeg resten af kartonen til så jeg kan sætte det ned over tomaten og putte mere jord på så undgår man at de bliver så lange og ranglede. og der bliver mere rodnet.

det der med kompost, det gør vi da også med det bliver aldrig som de skriver i bøgerne, men det bliver jo omsat og vi behøver ikke at køre haveaffaldet væk. Til drivhuset sidste år og i år har jeg hentet kompost ude på genbrugspladsen. Så alt de de andre køre væk det henter jeg noget af.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.

Jeg synes der er for meget "mickro-plast" og andre trælse ting i kommunekompost. 

Hvis de forkultiveret tomat- og agurkplanter bliver for ranglet, kan man starte dem igen, ved at klippe topskuddet af og stiklingeformerer dem, eller blot sætte dem i et glas vand, så vil de slå rødder igen. 

jthyge
jthyge
Postnr: 8543
jthyge jthyge

Tomat planter kan også plantes dybt, så det kun er spidsen der stikker op. Det kan være en fordel hvis der er for høje ved udplantning. 

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Undervanding af potter i drivhus
    Lav-Have
  2. Spagnum til Forspiring
    Lav-Have
  3. Kompost
    Lav-Have
  4. Kompost
    Lav-Have
  5. Planter
    Lav-Have