Tomos knallert kører for hurtigt

TomosA35Quadro
TomosA35Quadro
Indlæg: 1
Postnr:
TomosA35Quadro TomosA35Quadro

Jeg har købt en brugt ældre Quatro A 35 knallert til min søn. Den kører op til 60 km/t. Og det må man jo ikke. Så hvordan kan vi gøre den lovlig? Mindre cylinder? Andet? På forhånd mange tak! 

je_ns
je_ns
Indlæg: 4710
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Det er jo ikke nemt at svare på, når man ikke ved hvilke ulovlige dele den indeholder.

Så du skal nok have fat på en der ved noget om knallerter.

Du kunne jo prøve at kontakte sælger, han må jo vide hvad der er lavet ved den, og har måske endda de lovlige dele der skal til.

Hellere eje, end at leje.
TomosA35Quadro
TomosA35Quadro
Indlæg: 1
Postnr:
TomosA35Quadro TomosA35Quadro

Mit spørgsmål er mere: Hvilke dele kan være ulovlige? Sælger holder fast i, at knallerten er lovlig, så der er ikke megen hjælp derfra. 

bobenontot
bobenontot
Indlæg: 709
Postnr: 4100
bobenontot bobenontot

Jeg kender ikke den konkrete mode, men den minder om en Puch Maxi.

1) Den kan være "boret", d.v.s. bøsningen ("plomben")  som reducerer indsugningen kan være fjernet. 

2) Samtidig kan karburatoren være skiftet til en større.

3) Den kan være "hakket", d.v.s. der er fjernet noget af det nederste på stemplet.

4) Den kan være "gearet", d.v.s. tandhjulene kan være skiftet - typisk det mindre, forreste.

5) Hvis den har været elektronisk begrænset i tændingen, så kan der være pillet her, udskiftet mv.

Mit gæt er, at minimum 4 og 1. Uden gearing stiger hastigheden ikke væsentligt, og 1 giver "power" til at trække med den ændrede gearing.


P.S. Jeg kan se på nettet, at den hollandsk producerede model kunne fås som 45-knallert. Der er et stykke op til 60 km/t, men kunne det være sådan en model?

Træd ikke på mine ledninger :o)
je_ns
je_ns
Indlæg: 4710
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Kunne forestille mig at kanalerne i cylinderen (ind/ud,samt skylle kanaler) er bearbejdet så de er større, Stemplet er "hakket" topstykket er planet, der er ændret eller kommen en større karburator på, og gearingen er ændret, der er sikkert også ændret på udstødningen så der er mere gennemgang.

Så ny cylinder, stempel, topstykke, karburator, og tandhjul til kæde. (måske manifold til karburatoren også)

Udstødningen vil nok ikke gøre noget, udover lidt mere larm.

Hellere eje, end at leje.
je_ns
je_ns
Indlæg: 4710
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Hvis man bare ændre gearingen, tager motoren alt for mange o/m, hvilket den ikke overlever på sigt, og går den 60km/t får man den ikke ned på 30 km/t bare ved at ændre gearingen. Når den er tunet er den meget o/m villig, og med en lavere gearing vil den bare rende mange flere o/m, da der jo så ikke er så meget at slæbe på.

Så skulle man jo lave så den ikke tager fuld gas, men det er nok heller ikke lovligt ???

Hellere eje, end at leje.
Mortenjustesen
Mortenjustesen
Indlæg: 200
Postnr: 9510
Mortenjustesen Mortenjustesen

Du har nok ret je_ns. Måske kunne man have held med at at lave en metal skive med mindre hul, der kan sættes i mellem karburator og studsen.

Morten
Søren O
Søren O
Indlæg: 2695
Postnr: 7000
Søren O Søren O

I "gamle dage" havde politiet en "lommebog" hvor de enkelte data  for alle dansk godkendte knallerter stod noteret. "Lommebogen" blev medbragt i patruljevogne og på motorcykler. 

Hvis vi ikke ville betale for at få knallerten undersøgt - og adskilt, kunne vi selv gøre det i vejsiden - under behørligt opsyn.

Det må da kunne lade sig gøre at finde dataerne fra typegodkendelsen.

Søren O
Vil du være med? Log ind for at svare.