Revne i spartel ved samling af mdr plader

Jeg har sat nogle mdf plader op på en væg. Jeg har fuldspartlet på dem  2-3 gange, men nu hvor det er tørt kan jeg se en tydelig revne der hvor de 2 mdf plader møder hinanden. 

Hvordan skjuler jeg nemmest den revne? 

Kan jeg slippe med at sætte noget tape af en slags på lige der hvor revnen er, og så spartle hele væggen igen ? Eller skal der sættes filt på hele væggen der hvor mdf pladerne sidder, og så spartles efterfølgende? 

Eller en tredie løsning? 

På forhånd tak! 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville nok have lavet 2 x fals med overfræseren og så snedker lim. Til sidst en omgang filt.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Har du behandlet pladerne med noget inden du satte dem op ?
Hvis ikke, har du et problem, da de vil blive ved med at arbejde i forhold til luftfugtigheden.

Måske kan du klare dig med en armeringsstrimmel man bruger til gipsplader, men du kommer til at spartle det hele igen. Den vil jo være synlig, da der jo ikke er spartelkanter på mdf plader   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
PinkHenrik skrev den 30-04-2019 20:00:56

Har du behandlet pladerne med noget inden du satte dem op ?
Hvis ikke, har du et problem, da de vil blive ved med at arbejde i forhold til luftfugtigheden.

Måske kan du klare dig med en armeringsstrimmel man bruger til gipsplader, men du kommer til at spartle det hele igen. Den vil jo være synlig, da der jo ikke er spartelkanter på mdf plader   

 Hej Henrik, 

Nej jeg har ikke behandlet pladerne med noget inden jeg spartlede dem. Håber det ikke får den store betydning med tiden alligevel... 

Jeg vil så prøve at sætte en armeringstrimmel henover revnen og så spartle det hele igen, og se om det ikke kan skjule revnen. 

Hvor kan jeg købe sådan en armeringstrimmel? 


Trælast eller farvehandler.


 

Har kigget på armeringsstrimler på nettet, og kan se at mange af dem er sådan nogle der ikke er helt dækkende(trådagtige) og så vil revnen vel ikke blive helt dækket? 

Det skal vel være noget ligesom en slags tape der dækker/skjuler  revnen helt, som jeg skal sætte over? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg vil komme med den påstand at du IKKE kan undgå revner når du spartler mdf plader over, træ arbejder..... og vil give en revne i spartlen....

mfrost skrev den 01-05-2019 09:49:41

Jeg vil komme med den påstand at du IKKE kan undgå revner når du spartler mdf plader over, træ arbejder..... og vil give en revne i spartlen....

 Ja men nu prøver jeg at se om ikke en armeringsstrimmel kan afhjælpe det

PeterR og mfrost har givet det rigtige svar - prøv bare med armeringsstrimmler, men det er omsonst. Revnerne kommer igen næste gang der er omslag i vejret som PinkHenrik har forklaret. 

Pil pladerne ned, fræs et overlap eller fer og not så fladernes kan fuldlimes og skrues sammen.

Din konstruktion er noget fikumdik, og enhver nødløsning er mere fikumdik der ender i noget klyt.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Man kan jo også spørge hvorfor du har sat mdf plader op på en væg?
Har du tænkt på brandfare? Mdf brænder lystigt, hvorimod gips er den rigtige løsning til vægbeklædning af åbenbare årsager  

Men held og lykke med armeringstapen og det efterfølgende spartel/slibe/male arbejde...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 01-05-2019 11:45:41

Man kan jo også spørge hvorfor du har sat mdf plader op på en væg?
Har du tænkt på brandfare? Mdf brænder lystigt, hvorimod gips er den rigtige løsning til vægbeklædning af åbenbare årsager  

Men held og lykke med armeringstapen og det efterfølgende spartel/slibe/male arbejde...

 Trævægge bliver brugt meget så hvis man helt skal udelukke brandfarlige materialer er der meget der skal ombygges i danske huse osv. 

Gipspladen er undersøgt men den bliver for tyk til det sted den skal sidde. Det er en endevæg på Ca 1.20 m x 2.40,med Ca 6-8 mm plads bag en dørkarm til at pladen kan være der. Derfor jeg valgte mdf plader fremfor de noget tykkere gipsplader. 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også