Udkratning af fuger

danholbek
danholbek
Indlæg: 10
Postnr: 1855
danholbek danholbek

Hej


Jeg har et gammelt hus fra 1923 og skal have skiftet fugerne. Ift at kratte fugerne ud, 

1) er det bedste værktøj så en forsats til en vinkel sliber?

2) hvordan ved jeg om det er 8 eller 10mm fuger (ret svært at måle præcist på mm på et gammelt murværk)?

3) er det svært? Og hvordan undgår man at fræse murstenen?


Tak!!


Dan

S. Fabrin
S. Fabrin
Indlæg: 6936
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin
1) er det bedste værktøj så en forsats til en vinkel sliber?

2) hvordan ved jeg om det er 8 eller 10mm fuger (ret svært at måle præcist på mm på et gammelt murværk)?

3) er det svært? Og hvordan undgår man at fræse murstenen?

Jeg har brugt en forsat til en vinkelsliber. Det giver en masse støv, som vinkelsliberen gerne suger til sig, så sæt en skærm på vinkelsliberen, så der er afskærmet ind mod muren. Et stykke pap med en elastik til at holde det fast.

 Du kan vælge en 10 mm. forsats, fordi en normal fuge er 12 mm.

Om det er svært, nej egentlig ikke, hvis du er lidt omhyggelig. Du har en mm. til hver side i fugen. Hvis du vil undgå at fræse i murstenen, skal du bare holde tungen lige i munden, og øvelse gør mester.

fase
ev elmand
ev elmand
Indlæg: 12471
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Og husk at vibrationer fra maskinen kan give skader i hånden. På pakken med fræser udstyr står der at det maks. må bruges 6 timer daglig, det bør overholdes. ( Jeg har selv erfaret at et led i højre ringfinger blev stift bagefter ved alt for lang tids kørsel)

Hvis dine fuger er lige så gamle som huset så er de lette at fræse i direkte. Er der steder hvor det senere er repareret kan du risikere at der er brugt for meget cement i blandingen. 

Så kan det være lettere at styre en vinkelsliber med diamant klinge. Denne kører så en rille i midten af fugen og fræsejernet har tendens til at følge denne rille.

Du behøver sikkert ikke at køre helt tæt på mursten både op og ned i fugen. Den sidste rest kan sikkert skrabes ud med en mejsel, eller andet manuelt værktøj. Så er risikoen mindre i forhold til at køre op i stenene. Skulle de få et lille mærke, så er det sikkert ikke klogt at skifte stenen. Når der er fuget så ses en ny sten faktisk mere synlig som en lille fejl.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
danholbek
danholbek
Indlæg: 10
Postnr: 1855
danholbek danholbek

Tak for svar! Skal stenene være HELT fri for gammel mørtel? Og hvor dybt skal man gå?

S. Fabrin
S. Fabrin
Indlæg: 6936
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Ja stenene skal være fri for gammel mørtel, ellers kan du få farveforskel. En 3 - 4 cm. i dybden er OK.

fase
mfrost
mfrost
Indlæg: 1570
Postnr: 9400
mfrost mfrost

Jeg snakker med ennproff murer for at få et par fif i sammen forbindelse han sagde at når de gjorde det i firmaet brugte de en dybde på mellem 13 og 20 mm ikke nødvendigt med mere end det.... Det gør det kun sværere når den skal være dybere

TRRA
TRRA
Indlæg: 142
Postnr: 2770
TRRA TRRA

Skal selv igang. Men jeg vil gå relativt dybt -3 cm. Kan se at fugerne har været repareret før, og det er mellem det gamle og det nye materiale at fugen slipper. Der har ikke været anvendt cementfuge. Mistænker at det har været udført for dårligt, og at fugt/vand er trængt ind bag den nye fuge, ind i det gamle porøse materiale. Tror det er svært at undgå hvis du kører med 13-20 mm dybde. Ordentlig glitning/trykning er vigtig

Mvh TRRA
S. Fabrin
S. Fabrin
Indlæg: 6936
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

I dag er det et krav at fugerne er fyldte, altså fugerne skal gå helt ud til forkant mursten.

fase
njord
njord
Indlæg: 5818
Postnr: 7120
njord njord

Angående dybde på den udkradsede fuge. Så mener jeg du skal min 2,5 - 3 cm ind. 

Jeg har en kammerat der købte et hus med dårlige fuger og han fik dem udskiftet på ejerskifteforsikringen.. et ret nyt hus i 2 plan. Her udkradsede de først hele huset, men da de ikke overholdt den dybde der var beskrevet af den bygnings sagkyndige der havde besigtiget fejlen og bevilligede om-fugningen på ejerskifte forsikringen, ja så måtte de lige hel huset rundt igen inden de kunne komme igang med at fuge... Så overhold endelig den dybde ad det jo er her den nye fuge kommer til at ligge og skal holde i rigtig mange år....

MVH Njord
danholbek
danholbek
Indlæg: 10
Postnr: 1855
danholbek danholbek

Perfekt - tak for svarene


Jeg kører med en 10mm og 30mm dybt. Nogen der har en holdning til om forsatsen skal have styr? Står at det gør det nemmere at styre uden om stenene

Hr Schmidt
Hr Schmidt
Indlæg: 46
Postnr: 2860
Hr Schmidt Hr Schmidt

Har lige fået omfuget en 80m2 bungalow, mureren fugede, jeg gjorde alt det indledende. Ca. 20mm dybde, pas på, når du kommer til hårde fuger fra rep/hulmursisolering, de er svære at se, når det hele er støvet, og hos mig ville studsen langt hellere æde stenene end den hårde fuge.


Jeg kørte med en 10mm, ikke mange fuger på mit hus er samme størrelse, nu er de alle enten 10mm eller større, jeg tog bare lidt af stenene, de brede steder kørte jeg frem og så tilbage. Brugte industristøvsuger til vinkelsliberen, det tog det værste støv, bagefter fik den en tur med kompressoren hvor jeg kunne blæse det hele rent og pænt.


Tager en krig, men ser dælme skarpt ud bagefter

Tilføjelse: Virker godt at skifte håndtaget (eller hvad det nu hedder) hver ½ time for at variere lidt, hvilke bevægelser/rystelser hænderne får. Og så huske pauserne med en øl i solen, ens egen tid er jo gratis! Får man først ondt i skulderen osv. så er det en laaaang pause man skal bruge.

Vil du være med? Log ind for at svare.

 

Lignende indlæg

  1. Fuger
    Lav-Hus
  2. fuger?
    Lav-Hus
  3. Skifter elastiske fuger - Skåret for dybt?
    Lav-Hus
  4. Fuger
    Lav-Hus
  5. fuger
    Lav-Hus