Krympeflex, speciel situation....

Er der nogle der har kendskab til om der findes krympeflex (eller lign. produkt) der monteres “fra siden af”, altså når man ikke har adgang til enderne af ledningen??

Med andre ord: Findes der noget man kan reparere ledninger med, ledninger der ligger i jorden, som er lettere ødelagt af en spade?


Med venlig hilsen

 

Lars F.

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan bruge selvvulkaniserende tape. En type isolerbånd der "limer" på en helt anden måde.


Søren O

Når du reparerer med selvvulkaniserende tape, skal du strække det, så det kommer til at ligge stramt om kablet og gerne med halvt overlap, hvis det drejer sin om kabel, der fører mere end 50V. Hvis du reparere med selvvulkaniserende tape, bør du afslutte med en gang isolerbånd med halv overlap, så der bliver to lag tape som afslutning.  Det giver en vandtæt samling. Nu har du ikke skrevet noget om, hvor stort kablet er, men der findes krympemuffer i en såkaldt lynlås udgave, hvor man lukker lynlåsen efter, at muffen er lagt om det beskadigede sted, og dernæst krymper muffen på sædvanlig måde. 


fase

hvad type kabel er det, hvis det er et antenne kabel så er der nu risiko for indstråling fra 4g/lte. hvis det ikke laves korrekt.



Der findes lynlåsmuffer, men de er dyre, så selvvulkaniserende tape er nok den bedste vej.

Du skal dog huske at rengøre kablet ordenligt... Det er ikke nok bare at tørre det af med en klud. Brug en opvredet klud, og derefter en spritklud, så du er sikker på at "bruddet" er rent, og selvfølgelig det stykke af kablet du pakker ind.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Jeg takker for alle de gode og brugbare svar :-), det var lige sådan noget jeg var ude efter 👍.


Bl.a. lynlåsmuffer var jeg spændt på om det fandtes (vidste ikke hvilke ord jeg skulle søge på).


Med venlig hilsen

 

Lars F.

NB: Det er et ganske almindeligt gråt installationskabel det drejer sig om 👍.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Undskyld, men der er noget der halter. Hvis du har haft en spade i et install kabel, er der brud. Det skal repareres og det med korrekt samling, dvs du må klippe det over. Så har du to ender. Desuden burde der ligge en strimmel plast over, som advarsel. Hvis du blot snører med vulk tape udenpå en skade, kan der ske svigt.


 

uldal skrev den 29-04-2019 10:27:57

Undskyld, men der er noget der halter. Hvis du har haft en spade i et install kabel, er der brud. Det skal repareres og det med korrekt samling, dvs du må klippe det over. Så har du to ender. Desuden burde der ligge en strimmel plast over, som advarsel. Hvis du blot snører med vulk tape udenpå en skade, kan der ske svigt.

Jamen, det er jo derfor jeg spørger herinde hvordan man gør det :-), og jo mere info vi når frem til, jo mere kan I heldigvis fortælle mig 👍 ;-).


Der er skam strimmel over kablet, men det gik altså desværre galt alligevel 🌞.


Jeg troede bestemt ikke man skulle klippe kablet over, bliver det ikke kun sværere at få vandtæt af det?? Men hvis det bliver klippet over, hvilke af ovenstående løsninger skal jeg så bruge?


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Og i øvrigt er der ikke decideret brud på metallet i kablet, “kun” plastik’en så metallet er synliggjort.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis