TIG svjesning - rør i alm. stål

Jakob TIG
Jakob TIG
Indlæg: 2
Postnr:
Jakob TIG Jakob TIG

Jeg skal svejse en bagsvinger / kardantunnel til en BMW mc sammen og sørge for en god gennembrænding for at opnå så stærk en svejsning som muligt. 

Kardantunellen er et rør i almindelig stål med en godstykkelse på 2-3mm

Min erfaring for TIG svejsning af rør er mest i rustfri, hvortil der jo bruges bag-gas. Det er min forståelse at der ikke er brug for dette ved svjesning med fuld gennembrænding, i almindeligt stål.

Jeg er dog i tvivl om bag-gas ved svejsning i almindelig stål ville give et bedre og "renere" resultat på indersiden af røret.
Nøgleordet er "styrke" for denne svejsning.

Steensen
Steensen
Indlæg: 1106
Postnr: 8700
Steensen Steensen

Baggassen er ikke nødvendig, men sørg for god gennembrænding.

For den bedste svejsning skal du have nok amperer, hvilket kan være tricky med TIG, da du så har chance for at smelte badet flyder igennem.

 

Søren O
Søren O
Indlæg: 2683
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Du får en mere ren svejsning når du også har baggas.

Søren O
Natur
Natur
Indlæg: 1048
Postnr: 0000
Natur Natur

Jeg ville helt klart brug baggas..

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
Jakob TIG
Jakob TIG
Indlæg: 2
Postnr:
Jakob TIG Jakob TIG

Tak for svar allesamlen.
Jeg takler opgaven imorgen og har lavet nogle tests med 2mm tråd og følere jeg har mest kontrol med 90Ampere, hvor jeg "kører langsomt" og tager mig god tid.
"Bagkanten" på gennembrændingen / svjesningen på bagsiden er cirka halvt så bred som svejsningen på forsiden - er det som det skal være?

Ellers andre gode råd?

Vil du være med? Log ind for at svare.

 

Lignende indlæg

  1. Tig svejsning i rustfast, med ren Argon
    Værktøj og maskiner
  2. tig svejsning ?
    Lav-Hobby
  3. Tig svejsning
    Værktøj og maskiner
  4. Tig svejser
    Værktøj og maskiner
  5. Tig Svejser?
    Værktøj og maskiner