TIG svjesning - rør i alm. stål

Jeg skal svejse en bagsvinger / kardantunnel til en BMW mc sammen og sørge for en god gennembrænding for at opnå så stærk en svejsning som muligt. 

Kardantunellen er et rør i almindelig stål med en godstykkelse på 2-3mm

Min erfaring for TIG svejsning af rør er mest i rustfri, hvortil der jo bruges bag-gas. Det er min forståelse at der ikke er brug for dette ved svjesning med fuld gennembrænding, i almindeligt stål.

Jeg er dog i tvivl om bag-gas ved svejsning i almindelig stål ville give et bedre og "renere" resultat på indersiden af røret.
Nøgleordet er "styrke" for denne svejsning.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Baggassen er ikke nødvendig, men sørg for god gennembrænding.

For den bedste svejsning skal du have nok amperer, hvilket kan være tricky med TIG, da du så har chance for at smelte badet flyder igennem.


 

Jeg ville helt klart brug baggas..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for svar allesamlen.
Jeg takler opgaven imorgen og har lavet nogle tests med 2mm tråd og følere jeg har mest kontrol med 90Ampere, hvor jeg "kører langsomt" og tager mig god tid.
"Bagkanten" på gennembrændingen / svjesningen på bagsiden er cirka halvt så bred som svejsningen på forsiden - er det som det skal være?

Ellers andre gode råd?

Ps. Jeg fandt også denne video omhandlende emnet: https://www.youtube.com/watch?v=AIRWMhoke9I


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis