Bolt i gammelt støbejernsafløb

Hej,

Vi har købt et hus fra 60'erne, hvor der sidder et gammelt støbejernsafløb i terrazzogulvet på badeværelset.

Det er nu stoppet, og afløbsrens var ikke umiddelbart løsningen.

Inden vi tager svupper og skrappere midler i brug, er jeg nysgerrig efter at se, hvad der sker hvis jeg fjerner den bolt der sidder i afløbet.

Er der nogen der ved hvad der vil afsløre sig, hvis denne bolt fjernes? Vil det være til at samle igen? Vil det give adgang til at rense det?


Her er et billede af afløbet:

På forhånd tak.

/søren


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så kan man få en rensefjeder igennem. Men er nok ikke til at samle igen, men man kan få nogen gummi propper, der udvides når man spænder dem.

Prøv at hælde en kande kogende vand i gennem, eller 5. Man kan efterfølgende lade den varme hane løbe nogle minutter for at skylle igennem. Det kan opløse sæbe og fedt propper, hvis disse er problemet. 

Brug kun flydende sæbe ved vasken, så minimeres behovet for rens af afløbet. 


Elektronikteknikeren

Jeg er netop nervøs for, at det ikke kan samles igen, så det holder tæt.

Er disse gummipakninger beregnet til dette afløb, eller er det noget man selv skal bakse med at få passet til?

Har forsøgt med flere kander varmt vand, uden den store effekt.

Overvejer kaustisk soda. Men vil helst rense det mekanisk, hvis muligt.


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.

Rens nu mekanisk. Især ved gamle støbejernsafløb. Du har kun et begrænset antal kemiske rens til rådighed før det er tæret igennem. 

og hvis du kan: Rens nedefra med højtryk og raketslange - virker hver gang.  
Hvis du kun kan rense oppefra så brug spiral. 

Der findes nogle "redningsdele" til at sætte på din afløbsskål hvis du ikke få dækslen af som helehed. en stålrist koster ca 100 kr. en i plast fås til ca 40.

Hvad er dimensionen?


Jeg er ikke hjemme lige nu, men det er vel omkring Ø120. Kan måle efter, når jeg kommer hjem.

Jeg kan muligvis godt komme til det nede fra, og har en højtryksrenser med renseslange. Den kan bare ikke benyttes oppe fra.

En stålrist er ikke problemet. Det udfordringen med, hvad der vil møde mig, hvis jeg skruer bolten ud. Der er givetvis nogle pakninger, der lige nu holder lugten ude, men der er nok risiko for, at det bliver ødelagt, hvis jeg skiller skidtet ad.


/søren


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
Annonce

Har målt afløbet. Diameteren er omkring 145mm.

/Søren


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.

Har brugt dem meget, men kan ikke huske det danske navn, men søg på rubber trap plug, så kan du se hvad jeg mener.

Tak. Jeg tjekker lige "rubber trap plug".


/søren


Den bedste løsning afhænger af dens mangel på ulemper.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis