Opvaskemaskine - stød ved berøring af håndvask

Jeg er sikker på at dette emne er blevet diskuteret før, men vi har lige fået installeret ny opvaskemaskine, elektriker har tilsluttet strøm( han har skiftet shuko stik ud med alm dansk stik med jord og der er jord i forvejen). 

Når jeg en en sjælden gang både rører indvendig opvaskemaskine og våd håndvask får jeg et svagt rap over fingrene,men nok til det kan mærkes 

Spørgsmålet er

1. Er der noget galt med jordforbindelse der ikke er monteret ordentligt?

2. Er der overgang i opvaskemaskine eller anden defekt?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det tyder på at du har en defekt jordforbindelse, måske "blot" en samling der ikke er spændt ordentlig sammen.


Søren O
S. Fabrin skrev den 25-04-2019 18:14:12

Hvor gammel er din installation? Måske har den en alder, hvor det er nok med et HFI relæ uden jordelektrode.

 Det er ret nyt med hpfi relæ.

Søren O skrev den 25-04-2019 18:02:00

Det tyder på at du har en defekt jordforbindelse, måske "blot" en samling der ikke er spændt ordentlig sammen.

 Tak, jeg må kigge det efter, havde samme problem med tørretumbler, men der fik jeg et rap bare ved at røre den indvendigt og der var problemet et shuko stik sat i en alm dansk stikkontakt med jord.

Jeg vil også sige at din jord ikke virker, eller hpfi, som jo netop skal beskytte dig mod den slags fejl.
Ring til elektrikeren der har monteret den og fortæl ham at han skal måle jorden igennem. Det burde han havde gjort da han monterede det in the first place.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis