Redskabsskur fundament - forstår det ikke

Hej

Jeg skal ha bygget et redskabsskur hvor jeg gerne vil ha døren (indgangen) i niveau med terræn. sådan går IND i skuret og ikke OP i skuret


Jeg har forstået så meget at man graver ud til en sokkel og fylder beton i - så skal der lega/fundablokke i (2 lag ??) men skal der også blokke i der hvor indgangen skal være? for så kommer døren jo ca 20-30 cm over terræn og hvordan fastgøres man remmen ovenpå fx lecablokke ? 


har søgt og søgt efter billleder der kan gi en forklaring, men intet fundet - måske nogle har links aller lign så man kan se det ?




p /p
Hej Jeg skal ha bygget et redskabsskur hvor jeg... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er en dårlig ide med indgang i niveau. Lav hellere et bredt trin eller en skrå opkørsel så der ikke trænger vand ind ved kraftig nedbør.

Lad døren gå udad, så undgår du problemer med slagregn, og døren optager ikke unødig plads i skuret.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 25-04-2019 17:35:18

Det er en dårlig ide med indgang i niveau. Lav hellere et bredt trin eller en skrå opkørsel så der ikke trænger vand ind ved kraftig nedbør.

Lad døren gå udad, så undgår du problemer med slagregn, og døren optager ikke unødig plads i skuret.

 

ja det lyder som om et enkelt lag lecablokke i bunden er en go ide ved døren


p /p

Skal du køre halvtunge haveredskaber ud og ind af skuret, vil jeg anbefale noget der er mere solidt end Leca ved døren.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg ville lade betonsoklen i døren, have samme højde, som før gulvet støbes, og så støbe gulvet ud i døråbningen oven på beton soklen.

Jeg ville nu også hæve gulvet min 5 cm over terræn, og lave døren så den åbner udad, og undlade dørtrin...


Vi prøver igen, i morgen --

kan man støbe sokkel og gulv samtidig eller bliver det noget rod  ? komplicerer self evt grus der skal ligge under gulv  da man ikke rigtig kan arbejde tæt på renden hvis den skulle skride sammen - men ville speede processen op en del - nogle erfaringer ?


p /p
Annonce

Ved at anvende fundablokke som fundament kan du godt støbe sokkel og gulv i samme hug for at undgå dørtrin. Bare sørg for at blokkene står solidt.

Helt undgår du ikke et dørtrin for at forhindrer vandindtrængning og besøg af gnavere. Der skal være et par tommer til trinnet eller opkørslen for at døren har anslag i bunden uden at skrabe mod.

En højdeforskel på et par tommer betyder intet. Både trillebør, græsslåmaskiner og lignende kan sagtens forcerer den smule højdeforskel.

Beton direkte på et sand- eller gruslag er ikke optimalt. Du risikerer gulvet altid vil være fugtigt grundet kapillarvirkningen.

Et læs marksten fra den lokale landmand som kappilarbrydende lag under betonen virker perfekt til at holde et redskabsskur tørt - det vil dine haveredskaber sætte stor pris på.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja det skulle der ikke være noget i vejen for, hvis du planlægger det, så det hele spiller.

Du kan jo også støbe sokkel og gulv så du får en betonplade, og så sætte lecablokke rundt (undtagen i døren) når betonen er tør, du vil kunne sætte blokkene rundt dagen efter.

Sådan har jeg lavet min trægarage, det fungere fint.


Vi prøver igen, i morgen --

Ved ikke om misforstår

Men hvis man graver ud til sokkel først så er del del i midten (til gulv) jo normalt ikke gravet ud før soklen er hærdet.

Tanken var så hvis man gravede den midterste del ud også og fyldte beton i sokkel og lod det flyde “ind på gulvet som så er gravet op allerede nu” og på den måde kan nøjes med at beton kanon kun skal komme en enkelt gang.

Dvs det er ingen lecablokke før al beton er støbt

Eller mener du man graver ud til gulv også og lægger fundablokke der hvor gulv skal være og så fylder dem samtidig med soklen ? 

Så bare fundablokke langs kanten til fundament eller fylde det hele ud med fundablokke? 


p /p

Mit hønsehus blev lavet som jeg i ovenstående forklarede. Samme fremgangsmåde har jeg brugt til andre carport, garager og andre småskure.

Muldlaget var godt 1 meter tykt som blev fjernet. Uanset om det er fundament eller gulv skal mulden altid fjernes. Det er langt lettere at grave alt i samme hug, men det er ikke altid nødvendigt at grave midten i samme dybde. 

Det kommer an på muldlaget og dermed hvor dybt lerlaget ligger.

Tykkelsen på det kappilarbrydene lag spiller en vigtig rolle. 150mm stenlag regnes for tilstrækkeligt, men det skader ikke at det er tykkere.

Fundablokke blev stablet som fundament, og gulvet fyldt med marksten til en passende højde som sammen med betonlaget dannede en kasse.

Bestiller du færdigblandet beton, skal du sikrer sig at den ikke er alt for tyndtflydende så mellemrummene i stenene i det kapillarbrydende lag fyldes.

Først blev fundablokkene fyldt med beton. Dagen efter opsatte jeg brædder i vater hele vejen rundt som derefter blev fyldt med beton og planeret.

Betonen blev hold fugtig i godt en uge før opmuringen i mursten begyndte (med murpap). 

Fundabloke er langt lettere, hurtigere og billigere end opbygning af forskalling. At plører beton direkte i et hul uden afskærmning er noget fikumdik der kan være svær at styrer. 

Eftermontering af Lecablokke udvendigt på Fundablokkene på et uopvarmet redskabsskur giver ingen mening.

Et redskabsskur skal først og fremmest holdes tørt, og det gør et effektivt kapillarbrydende lag sammen med en fornuftig ventilation.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Forstår ikke lige dette 


“Dagen efter opsatte jeg brædder i vater hele vejen rundt som derefter blev fyldt med beton og planeret.”


p /p
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis