Redskabsskur fundament - forstår det ikke

Hej

Jeg skal ha bygget et redskabsskur hvor jeg gerne vil ha døren (indgangen) i niveau med terræn. sådan går IND i skuret og ikke OP i skuret


Jeg har forstået så meget at man graver ud til en sokkel og fylder beton i - så skal der lega/fundablokke i (2 lag ??) men skal der også blokke i der hvor indgangen skal være? for så kommer døren jo ca 20-30 cm over terræn og hvordan fastgøres man remmen ovenpå fx lecablokke ? 


har søgt og søgt efter billleder der kan gi en forklaring, men intet fundet - måske nogle har links aller lign så man kan se det ?




p /p
42 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Man støber normalt gevindstænger fast i selve beton soklen, så de kommer op gennem lecablokkene, så remmen på den måde kan skrues fast.

Hvad skal du have som gulv i skuret ? ikke nemt at komme med forslag uden at vide om det er træ, eller beton gulv.

Men selvfølgelig skal soklen ikke være højere end gulvet i døråbningen...


Vi prøver igen, i morgen --

der skal støbes gulv til skuret efterfølgende - 


OK så man sætter LECAblokke i den våde beton hele vejen rundt pånær der hvor døren skal være og mellem hver 2. eller 3. Lecablok smider man gevindstang i som så stikker over lecablokken til rem. ? gevindstængerne de sættes ca 1/3 inde mellem blokkene målt fra ydersiden eller ? 


p /p

Sæt gevindstængerne så de komme op ca midt i remmen, har du 3 gevindstænger i hver af de 4 sider er det ok. (medmindre det er et kæmpestort skur)



Vi prøver igen, i morgen --

skuret skal være ca 4,5m x3m


er det overkill at støbe sokkel kontra punktfundament og skal remmen flugte med ydersiden af LECA blokkene ? 


tak for svar 


p /p

Kommer jo an på hvilken slags beklædning du skal have på konstruktionen, samt tykkelse.færdig beklædning bør lige være ude over kanten. 


Men de spørgsmål, så burde du måske få en håndværker til hjælp? Medmindre du har helt styr på støbning og kunsten at få det i vatter? 


Mvh. Christian M
 

Annonce

Jeg er lidt bekymret for, at du vil have sokkel kun i overfladeniveau. Trækonstruktion og beklædning kommer betænkeligt tæt på jord. Kunne man sætte sokkel som sædvane og så hæve terræn foran dørhull?


 

Ok tak for svar

Et sidste spm. Hvis man sætter gevindstænger mellem to lecablokke men skal ha dem i 2 lag så skal de jo ligge i forbandt hvordan kringler man så det når der nogle steder stikker gevindstang op mellem dem? Borer man hul i blokken og sætter ned over gevindstangen?

Fundablokke tænker jeg er nemmere at gøre det med da de er hule, men skal så bruge mere beton, så hælder til lecablokke for at undgå mere betonblanderi


Bruger man fx fliseklæb mellem de to lag blokke eller noget andet?


p /p

Ja bor hul i blokken, eller skær en rille ind i siden, og fyld rillen op med cement/mørtel.

Jeg plejer at bruge almindelig mørtel til lecablokke...


Vi prøver igen, i morgen --

Ok igen tak for svar


Ang strøm så kommer det fra jorden ca 35 cm nede, skal jeg bare føre kabelrøret igennem renden de 35cm nede eller vil det påvirke soklen? I så fald hvordan fører man så strøm ind medmindre man skal bore igen em soklen efter den er hærdet og inden man støber gulvet self?


p /p

Til strøm støber du et rør ind i soklen og fører det op over gulvhøjde. Brug et rillerør/korrugeret rør på 25- 30 mm. Soklen tager ingen skade af at blive gennembrudt af et rør til strøm.


fase
Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis