Ændre spær og fjerne murstenshvælvinger i stald

Hej, 

Jeg har en gammel staldbygning med murstenshvælvingeloft der har det skidt og skal ned. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at det nye loft var højere oppe. De nuværende spær er hanebåndsspær med stolper for hver 3 meter der hviler på hvælvingerne. Jeg har i tankerne at lave spærene om til saksespær. Jeg tænker at taget/spærene godt kan holde til det, men jeg er i tvivl om løsningen er stiv nok til at væggene ikke bliver trykket ud. Jeg har vedhæftet en tegning der viser hvad jeg vil fjerne og har tænkt mig at sætte op i stedet. Synes i det ser fornuftigt ud eller er der noget jeg bør ændre eller være opmærksom på?  

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Umidelbart vil jeg mene at den nye konstruktion er svagere end den nuværende konstruktion, men du bliver nød til at få en ingeniør til at regne på det. Jeg har brugt en som jeg godt vil anbefale.

perhans skrev den 25-04-2019 08:51:51

Umidelbart vil jeg mene at den nye konstruktion er svagere end den nuværende konstruktion, men du bliver nød til at få en ingeniør til at regne på det. Jeg har brugt en som jeg godt vil anbefale.

 Hej Perhans, 

Jeg vil gerne have en ingeniør anbefaldet. Du kan evt. sende mig en privat besked over forum hvis det ikke passer med retningslinjerne for dette forum :-)

Annonce

Jeg var begyndt at skrive, men kom så i tanker om at det har jeg faktisk ikke nok forstand på, og slettede det. Undskyld.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du vil kunne opleve at væggene vil begynde og bue ud fordi at bjælkerne holder huset sammen. Du kan eventuelt sætte søjler for hver andet spær som får et muranker eller to Per søjle


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

ev elmand skrev den 25-04-2019 20:21:48

Jeg var begyndt at skrive, men kom så i tanker om at det har jeg faktisk ikke nok forstand på, og slettede det. Undskyld.

Helt i orden :-)

Jeg har kontaktet en ingeniør nu som forventede at min løsningsskitse godt kunne dimensioneres til at være inde for skiven. Nu venter jeg bare på svar. 

Hov, det skal jeg lige høre mere om, Brian! :) Kan også se du er fra 9000, kan være jeg skal ud og se hvad du er kommet frem til, hvis muligt ;)

Jeg har noget lignende jeg godt kunne tænke mig at få lavet, ca samme staldkonfiguration. Også ca 8m bred og med hvælvinger. Dog ville jeg gerne have almindelige tværspær og ikke saksespær, så man kunne lave en slags gulv ovenpå, og slippe for stolper i underetagen. Er der nogen her som har råd eller erfaringer med den slags?

Kan være jeg lige skriver en privatbesked til dig, når jeg kommer hjem fra ferie :)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis