Afstand ml bordplade og opvaskemaskine

Hej LDS

Jeg har fået revner i min køkkenbordplade som jeg ikke selv har monteret (det havde de forrige ejere), og jeg vil gerne finde årsagen til revnerne, da det har betydning for om jeg kan få det dækket. Så vidt jeg kan læse på diverse monteringsvejledninger bruger man alufolie strips under bordkanten. Over min indbygget opvaskemaskine er der dog et hul op til bordpladen på størrelse med mine fingre (dvs opvaskemaskinen ikke er monteret højt nok til at nå bordpladen. Er dette ikke ukorrekt monteret? Eftersom jeg kan se der er lister i siderne virker det som om, at hvis man kun vil nøjes med et alufolie lag på yderste del af bordpladen, skal der da ikke være hulrum, ellers virker det for mig nyttesløst. Jeg har vedhæftet et billede længere nede. Kender nogen herinde kravene til montering af bordplade over en opvaskemaskine? 


Vh

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

glem det, hvor gammel er bordplade, hvad er selvrisiko, køb en ny bordplade,

Jeg har lige fået laminat bordplade skiftet på garanti ( ikke fejl ved opvasker) Bordplade montøren satte en ca. 150 mm bred alutape fast under bordplade. Det var meget vigtig at den går helt ud til kanten, så han lod den gå lidt længere ud, og så skære af med bordkant som lineal. Opvasker må gerne gå helt op til bordplade. 

Han gav ikke meget for de 50-60 mm brede stykker der følger med opvasker.

Alu skal beskytte underside af bordplade imod den damp der kan komme ud ved åbning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

@larsen56 10 år og 4100,-. Pladen massiv og er 300x122cm, så det kommer da til at koste noget

@ev elmand tak svar. Men skal opvaskeren ikke gå helt op ellers bliver dampen da “fanget”?

uldal skrev den 24-04-2019 19:01:02

Den damp ødelægger i mange køkkener også lågerne ved siden af. Lev med det.

“Lev med det” er altid hjælpsomt.

Opvaskemaskinen monteres efter at fronten flugter med de øvrige låger. 

Det er muligt at det derfor ikke kan være anderledes. Man kan så lægge en strimmel gummi eller lign. i revnen. Men formentlig er maskinen monteret korrekt efter vaskemaskineproducentens anvisninger, og med den maskinen medfølgende folie.

Jeg tvivler på at du kan komme efter forrige ejer i denne sammenhæng, grundet ovenstående. 

Endvidere er det i bagatelafdelingen set i lyset af hvordan en bolighandel almindeligvis forløber, og vil nok ikke kunne udløse kompensation. 

I alle tilfælde er en træbordplade i evig bevægelse, og jeg ville aldrig selv jagte en tidligere ejer over en bordplade som blev monteret for 10år siden i et køkken som var eksisterende på besigtigelses-og købstidspunktet for boligen. 


Elektronikteknikeren

Derfor: lev med det


 

@Gregeren Tak for dit svar, det tager jeg til efterretning! 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis