Ventilationsanlæg eller den udvidede med køling

christiannielsen
christiannielsen
Postnr: 8700

Der er ingen grund til at spilde den genvundne varme i en upvarmet/uisoleret? garage. Der er bedre måder at ventilere på der.

katmus
katmus
Postnr: 2800
katmus katmus

nej det regnede jeg heller ikke med...

Jeg synes stadig det er underligt at et ventilationsanlæg bare køre samme luft rundt i hele system uden at skelne mellem opholds og soverum.

Men har fået at vide før at sådan er det og det er ikke noget man bemærker til trods for at temp. ønskes meget forskellige de 2 steder.

Katmus
Mjølner
Mjølner
Postnr: 2000
Mjølner Mjølner

Ved "Rigtige" ventilationsanlæg med flere 10.000 m3/h og flere 100 Pa kan du sagten regulere en forskel mellem birum og opholdsrum og balancere zoner hver for sig.
De her parcelhusaggregater kan ikke så meget. En Genveks Eco 400 kan levere maks 400 m3/h med 200 Pa - eller 260 m3/h ved maks 280 Pa.  Men så er din SEL værdi også HELT deroppe ved de 1600 J/m3
(og den skal jo gerne være nede ved de 1000 J/m3 fra næste år: 800 J/m3.

Der er ikke meget tryk at lege med ved indreguleringen. 2 buk for meget og du skal regulere helt op og ned ved ventilierne for at få fordelt luften.

3 soveværelse, stue, køkken, bad, wc, gang, bryggers: Det ville være hele 7 ventiler der deles om de ca 350 m3/h der er til rådighed - den går ikke.
En tallerkenventil kan jeg regulere 30 til 60 m3/h ved at ændre spalten fra 5 til 8mm (når den har 100 Pa). Jeg vil se den indreguleringsmand der kan gøre det SÅ nøjagtigt. og så kommer jeg gerne og måler efter når den ventil at set en støvklud.

Så for at skabe noget luft i et parcelhus blæser du ind i solveværelserne og stue og suger i køkken, bad og WC - luften skal så strømme fra rum til rum.

Steensen
Steensen
Steensen Steensen

Mht. "afløbs fri installation", så er det ventilatørerne snakker om en enthalpi veksler der også kan flytte fugt med sig.

Deres argument er at den tørre luft der kommer ind efter enthalpi veksleren kan absorbere mere fugt end udblæsnings luften afsætter i enthalpi veksleren, hvorfor den totalt afkastede fugt er større end den indsugede, og dermed kan man undgå dræn.

Til trådstarter, så drop "komfort køling", der er ALT for lille kølekapacitet i de 400m³/time til det vil have nogen bemærkelsesværdig effekt på huset, andet end tørrings kapaciteten, men ingen kølende/svalende effekt.

christiannielsen
christiannielsen

Det lyder meget spændende med den enthalpi veksler. Det er da genialt. Der er bare noget jeg ikke forstår. Hvis man døjer med dug på ruderne og installere ventilationsanlæg for at modvirke dug på ruderne, vil man så have fugten blæst retur ind i soveværelset?

Jeg har lige set en video at en sådan veksler kan overføre 40% af fugten. 

Hvad så med resten?

og hvad hvis man ikke ønsker at få al fugten retur? det er ikke en option?

katmus
katmus
Postnr: 2800
katmus katmus

Nå ja ..enthalpi var det den hed.

Er også blevet klogere.. de garanterer ikke for, at der ikke løber vand til afløb.

De har bare ikke oplevet det endnu.

Så man er jo nødt til at have afløb..

jeg døjer ikke med dug på ruder.

Men med meget tæt hus efter efterisolering over alt.

Samt højt CO2 niveau om vinteren (over 2000 ppm hvis vi har gæster).

Om sommereren regner jeg med at den kan sænke fugt niveau lidt, når vi har de meget varme fugtige dage.

Katmus
Vil du være med? Log ind for at svare.