Ventilationsanlæg eller den udvidede med køling

Jeg har kig på ventilation til mit hus fra 1955 3 etager 230 kvm incl. kælder som er opvarmet. Jeg har nyt gasfyr.

Ville oprindeligt gerne have denne genvex med køling

https://www.billigventilation.dk/shop/genvex-ge-premium-2-1287p.html

Men min installationsmand som var ude og kigge anbefalede denne som rigeligt til mit hus

https://www.billigventilation.dk/shop/genvex-eco-400-ventilationsanlaeg-7970p.html

Der er jo en pæn prisforskel på de 2. Den sidste har ikke afløb da den kan komme af med vandet som fugt i stedet for.

Det er 2 vidt forskellige da den første er med varmeveksler.


Min oprinelige ide var at kunne køle hus lidt ned, når vi har de meget varme somre. Ud over selvfølgelig affugtning og luftudskift.

Men som han siger er den første model lidt overkill til et hus der ikke har de kæmpe vindues facader som nogle nye huse har.


Er der nogen her der har erfaring med hvad man bør vælge?

Kun vent. med varmegenvinding elelr bør man tage den store pakke?

dete r ikke de 18.000 ekstra jeg har problemer med... men vil gerne spare dem hvis det ikke giver mig en fordel.


Katmus
Jeg har kig på ventilation til mit hus fra 1955 3... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Drop det der med at føre det i tagrende. Det vil fryse til i åbningen og jeg ville ikke binde an med en varmeslange og risikere at kondensbakken løber over hvis varmeslangen svigter. Før slangen ned i badeværelset og dæk den ind. Du skal også have en vandlås på slangen som aller bedst skal placeres i badeværelset, men ellers på loftet i isoleringen.

Husk at købe en aggregat som passer til mængden af luft du skal udskifte. Overdimensionering er ikke altid godt da du kan få svært ved at indregulere og undgå støj.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nu hvor vi taler støj. Vil man kunne høre "boksen" hvis den står på loftet over soveværelse?

I mit tilfælde hvor jeg nu har forladt premium 2 ideen, så er jeg blevet anbefalet energy S eller ECO400

EnergyS kan med 200 kbm lige klare mit hus hvis jeg springer kælderen over undtagen det store kælderrum som er med.

ECO400 er hvis jeg vil have resten af kælder med. Den kan klare 445 Kbm.

Men med overdimensionering in mente, så er der jo ikke brug for 245 Kbm til resten af kælderen.

Så hvad er hvad?

jeg har 230 kvm alt i alt på 3 etager.


Katmus

Så har du brug for at få udskiftet 276 m3 i timen hvis vi regner med 230m2 x 2,4m til loftet. 

Jeg kan desværre ikke fortælle dig hvad du så skal vælge da det afhænger af hvad aggragatet kan justeres til og hvordan din installation skal se ud. 

På trin 2 vil du med stor sandsynlighed komme til at høre en svag summen. Igen det afhænger meget af hvad du gør for at afhjælpe, hvor godt du hører og hvor nemt det generer dig. Jeg har mit placeret over entre (ved loftlemmen).

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det bliver eco400 er jeg ret sikker på. Ny og formodentlig mere effektiv.

Om den er overdim. kan jeg ikke regne ud.. :-)

Et lille tillægs spørgsmål.


Vil det give mening i kælderen i det store kælderrum, hvor der også kommer indblæs og sug ned.

At føre den videre ud gennem ydervæg til en gammel uopvarmet garage der ligger ved siden af kælder og dermed få den ventileret.

Eller hænger det ikke rigtig sammen med varme genvinding :-)


Katmus

Der er ingen grund til at spilde den genvundne varme i en upvarmet/uisoleret? garage. Der er bedre måder at ventilere på der.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

nej det regnede jeg heller ikke med...

Jeg synes stadig det er underligt at et ventilationsanlæg bare køre samme luft rundt i hele system uden at skelne mellem opholds og soverum.


Men har fået at vide før at sådan er det og det er ikke noget man bemærker til trods for at temp. ønskes meget forskellige de 2 steder.


Katmus

Ved "Rigtige" ventilationsanlæg med flere 10.000 m3/h og flere 100 Pa kan du sagten regulere en forskel mellem birum og opholdsrum og balancere zoner hver for sig.
De her parcelhusaggregater kan ikke så meget. En Genveks Eco 400 kan levere maks 400 m3/h med 200 Pa - eller 260 m3/h ved maks 280 Pa.  Men så er din SEL værdi også HELT deroppe ved de 1600 J/m3
(og den skal jo gerne være nede ved de 1000 J/m3 fra næste år: 800 J/m3.

Der er ikke meget tryk at lege med ved indreguleringen. 2 buk for meget og du skal regulere helt op og ned ved ventilierne for at få fordelt luften.

3 soveværelse, stue, køkken, bad, wc, gang, bryggers: Det ville være hele 7 ventiler der deles om de ca 350 m3/h der er til rådighed - den går ikke.
En tallerkenventil kan jeg regulere 30 til 60 m3/h ved at ændre spalten fra 5 til 8mm (når den har 100 Pa). Jeg vil se den indreguleringsmand der kan gøre det SÅ nøjagtigt. og så kommer jeg gerne og måler efter når den ventil at set en støvklud.

Så for at skabe noget luft i et parcelhus blæser du ind i solveværelserne og stue og suger i køkken, bad og WC - luften skal så strømme fra rum til rum.



Mht. "afløbs fri installation", så er det ventilatørerne snakker om en enthalpi veksler der også kan flytte fugt med sig.

Deres argument er at den tørre luft der kommer ind efter enthalpi veksleren kan absorbere mere fugt end udblæsnings luften afsætter i enthalpi veksleren, hvorfor den totalt afkastede fugt er større end den indsugede, og dermed kan man undgå dræn.

Til trådstarter, så drop "komfort køling", der er ALT for lille kølekapacitet i de 400m³/time til det vil have nogen bemærkelsesværdig effekt på huset, andet end tørrings kapaciteten, men ingen kølende/svalende effekt.


 

Det lyder meget spændende med den enthalpi veksler. Det er da genialt. Der er bare noget jeg ikke forstår. Hvis man døjer med dug på ruderne og installere ventilationsanlæg for at modvirke dug på ruderne, vil man så have fugten blæst retur ind i soveværelset?

Jeg har lige set en video at en sådan veksler kan overføre 40% af fugten. 

Hvad så med resten?

og hvad hvis man ikke ønsker at få al fugten retur? det er ikke en option?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nå ja ..enthalpi var det den hed.

Er også blevet klogere.. de garanterer ikke for, at der ikke løber vand til afløb.

De har bare ikke oplevet det endnu.

Så man er jo nødt til at have afløb..


jeg døjer ikke med dug på ruder.

Men med meget tæt hus efter efterisolering over alt.

Samt højt CO2 niveau om vinteren (over 2000 ppm hvis vi har gæster).

Om sommereren regner jeg med at den kan sænke fugt niveau lidt, når vi har de meget varme fugtige dage.


Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis