Ventilationsanlæg eller den udvidede med køling

Jeg har kig på ventilation til mit hus fra 1955 3 etager 230 kvm incl. kælder som er opvarmet. Jeg har nyt gasfyr.

Ville oprindeligt gerne have denne genvex med køling

https://www.billigventilation.dk/shop/genvex-ge-premium-2-1287p.html

Men min installationsmand som var ude og kigge anbefalede denne som rigeligt til mit hus

https://www.billigventilation.dk/shop/genvex-eco-400-ventilationsanlaeg-7970p.html

Der er jo en pæn prisforskel på de 2. Den sidste har ikke afløb da den kan komme af med vandet som fugt i stedet for.

Det er 2 vidt forskellige da den første er med varmeveksler.


Min oprinelige ide var at kunne køle hus lidt ned, når vi har de meget varme somre. Ud over selvfølgelig affugtning og luftudskift.

Men som han siger er den første model lidt overkill til et hus der ikke har de kæmpe vindues facader som nogle nye huse har.


Er der nogen her der har erfaring med hvad man bør vælge?

Kun vent. med varmegenvinding elelr bør man tage den store pakke?

dete r ikke de 18.000 ekstra jeg har problemer med... men vil gerne spare dem hvis det ikke giver mig en fordel.


Katmus
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ene aggregat har en krydsvarmevarmeveklser
Det andet er et aggregat med krydsvarmeveksler og reversibel varmepumpe. 

Et ventilationsanlæg er "det hele" inkl. alle kanaler, ventiler, styringen, mm. - og det hele skal spille sammen: Derfor:
Hvad er det dimensionerede tryktab igennem lyddæmper, kanaler og ventiler?

BEGGE anlæg har brug for et kondensatafløb. Hvis du glemmer det, skal anlægget nok gå i udu meget hurtigt og du får en seriøs vandskade. Vi snakker om litervis af vand der skal løbe væk i et døgn.

Har du brug for et varmetilskud igennem ventilationen?
Med en ren krydsvarmeveksler vil indblæsningstemperaturen være lavere udsugningstemperaturen - Temperaturvirkningsgraden kommer jo helt op på de 100. 

Hvad er dine komfortkrav?
Skal der være en eftervarmeflade?

Hvad er din frostsikringsstrategi?
Vil du bruge forvarmeflade, bypass eller stoppe anlægget?

Vil du kun bruge den til køl?
Køleeffekten på disse små reversible varmepumper er til at overskue.
Nu skriver Genvex: "Ved en udetemperatur på 26°C, en relativ fugtighed på 45 % og 1/1 hastighed er den totale køleeffekt 1580W." Helt fint, men når der er lummert varmt og den relative fugt er 80...100% så bruger alt din fine el-energi til at kondensere fugten ud af luften - temperaturen falder ikke nævneværdigt - luften bliver bare lidt tørre.

Aggregatet vil med næb og klø og ved de fine betingelser med 26°C og 45% fugt kunne køle den varme der kommer med solen igennem 1m2 solbeskinnet vinduesareal. Jeg antager at du har lidt større vinduer. Så bliver det varmere, du åbner vinduerne for at køle med udeluft og så kunne du lige så godt have sparet strømmen til den kølemaskin.
Det er kun den udvendige solafskærmning der vil kunne redde dig.

De små boligventilationsarmaturer har rigtig dårlig opblanding. Hvis du blæser kold luft ind, falder den ned som en stråle og medfører pænt meget "træk".
Men der er noget psykologi i at sidde under en kold luftstrøm. 


Hvilke styringsstrategier og programmer vil du anlægge?
Husk at vælge en styring der kan det du vil og det der er behov for.


Det billige har ikke brug for kondensafløb.

Det er en ny type og det er netop ideen med den.

Ellers lyver montør og det tvivler jeg på.


jeg forstår ikke så meget af det du skriver, men nok til at jeg "nøjes" med den "billige" :-)


Katmus

Du har nok misforstået noget af hvad montøren har fortalt dig. Det billige du linker til har et kondensafløb og det dyrere anlæg har faktisk hele 2 kondensafløb. 

Jeg ville vælge det billige, men det er fordi jeg ikke vægter komforten med køling.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har lige talt med dem igen. de påstår hårdnakket at der findes en kondens omsamler i systemet, som opsamler kondens og laver det om til fugt igen.

Det står ikke i beskrivelsen siger det.

kan ikke huske hvad de kaldte det ekstra aggregat der sidder i den.



Katmus

tjo, jeg tror der er tale om manglende information eller en misforståelse. 

Manualen fortæller ikke noget om en opsamler andet end at aggregatet selvfølgelig har en drypbakke, men også et afløb. Hvis anlægget skulle kunne genbruge kondensvandet til at afgive fugt, så er det jo ikke sikkert at den kan bruge alle de 8 liter som premium 2 kan producere på et døgn. Så derfor har den brug for et afløb.

Hvordan den så skal kunne genbruge kondensvandet til at afgive mere fugt kan jeg heller ikke læse mig ud af af manualen, da der intet står om det. Normalt har man brug for et indeklima med mindre fugt og ikke mere fugt. 

Men når du ved mere, så skriv gerne, så vi kan få vores nysgerrighed styret.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

det var eco 400 der havde funktionen. Ikke premium 2.

Men det er måske også det du mener :-)


Men jeg følger op på det...


Katmus

Jeg er ved at montere et eco400 og der er kondensafløb 🙂

Ok... 

De siger heller ikke at den ikke har afløb.

Den bruger det bare ikke.

jeg får undersøgt om det er en ekstra enhed der monteres for at undgå afløb.


Men når jeg nu har dig, må jeg spørge hvad der fik dig til at vælge eco400 og ikke en af de andre de sælger?


Er det mængden af luft den kan flytte?


Katmus

Kiggede på Energy 2 og Eco 400.

Valgte Eco400 fordi at den har højere varmegenvindings grad, plast veksler og er en nyere model. 

Luftmængden jeg har brug for ligger en del under hvad Eco400 kan levere. 

Ok tak... når det nu viser sig at jeg skal have afløb, hvor dælen leder man så det hen når dimsen står oppe på loftet over 1. sal?

Jeg har et badeværelse deroppe, men kønt bliver det ikke at få en slange ned der.

Kan man virkelig ikke få det ud under taget til tagrende uden at det fryser til om vinteren?


Katmus
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis