3 faser samme num

undrer mig bare over hvordan det kan lade sig gøre når man f.eks. har et komfur hvor der går 3 faser ind, så går der kun en nul tilbage - hvis al "strømmen" løber tilbage gennem nul fra komfuret bliver den da overbelastet.

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den lidt korte forklaring er at de 3 faser er forskudt med 120 grader i forhold til hinanden, derfor løber der ikke fuld strøm i dem på samme tid.
Hvis forbruget er ligeligt fordelt på alle 3 faser, løber der ingen strøm i nullederen. 



Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

ok... så det er fordi strømmen ikke "løber tilbage" samtidigt gennem nul?

Det har ikke noget med faserne er forskudt , der vil altid være 3 X 230 V til nullen , ved en skæv belastning af faserne kan  nulstrømen godt blive temmelig stor , den kan også være næsten nul . som er det man prøver at opnå.

Bortset fra lyset i ovnen så er det kun de 3 faser der bliver brugt i et komfur .............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Du kan sammenligne de 3 faser med en benzinmotor.
Hvis du har et stempel (fase) kan din motor ikke yde det samme som flere stempler, derfor er 8 cylindre stærkere end 4, selvom den sutter mere benzin.
Så når det ene stempel er i top er et andet i bund og så videre (en kurve der forskyder stemplerne i forhold til hinanden, som de 120 grader i faserne). Dermed udnytter du den maksimale effekt af stemplerne.  

Og nej der løber ikke noget tilbage i nullen. Nullen er teoretisk en jord (neutral) der sikrer at faserne har noget at "spille op imod".
Mange 3 fasede genstande bruger slet ikke nul, men dit komfur bruger en nul til at feks tænde lys i ovnen...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Jeg tror måske jeg bedst forstod den her tegning jeg fandt:


http://cubus-adsl.dk/elteknik/elektroteknik/nulstroem_skaev_ohmsk_last.php


Når alle tre "lamper" er tændt kan strømmen jo løbe "baglæns" gennem et stykke af nul lederen, og f.eks. fra L1 til L2 ikke? Og derfor løber der aldrig mere end den højeste strøm gennem en vilkårlig leder gennem nul. Det "værste" så at sige er når kun den ene lampe er tændt ikke?


til gengæld ville man have et problem hvis alle de forskellige ledere kom fra samme fase - så ville man jo ende med at der kunne komme 3 gange den strøm gennem nul

Det er endda sådan at i større installationer i f.eks. industrien, kan nulleder være tyndere i kabel end faseleder. Det kommer af at sandsynligheden for at få lige så så stor nulstrøm som fasestrøm er meget lille. 

Det er ikke så sær at det volder dig vanskelighed med at forstå. Det er noget af det elektriker lærlinge kæmper med på skolen.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
karl smart skrev den 24-04-2019 16:07:20

Det har ikke noget med faserne er forskudt , der vil altid være 3 X 230 V til nullen , ved en skæv belastning af faserne kan  nulstrømen godt blive temmelig stor , den kan også være næsten nul . som er det man prøver at opnå.

Bortset fra lyset i ovnen så er det kun de 3 faser der bliver brugt i et komfur .............

Så har jeg misforstået noget grundlæggende.
Der vil aldrig være 3x230v til nullen på samme tid, da faserne er jo forskudt?



Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Dobbelt post...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
jthyge skrev den 25-04-2019 10:14:03

Så har jeg misforstået noget grundlæggende.
Der vil aldrig være 3x230v til nullen på samme tid, da faserne er jo forskudt?


Du har ret sådan rent teknisk.
Men da vi har at gøre med en sinuskurve der bevæger sig op og ned 50 gange i sekundet per fase(50hz), vil det i praksis være næsten umuligt at sige hvornår der mere eller mindre i forhold til hinanden. Det er jo faserne der er forskudt, ikke nullen som er konstant.
Det er jo derfor det hedder vekselstrøm   

Så hvis du måler med et almindeligt måleinstrument vil der altid være 230v mellem fase og nul. Også selvom du satte 3 instrumenter op ved siden af hinanden der målte på hver sin fase og den samme nul.
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis