Lave hul i gasbeton til ventilationsrør

Hej

Vores relative nye hus er udstyret med ventilationsanlæg, der er installeret i et teknikskab ret tæt på stue og køkken. Ville egentlig gerne skrue op for effekten, men det betyder desværre det går for meget ud over støjniveauet. 

Der er ikke plads til at lydisolere teknikskabet, men overvejede om man kunne flytte ventilationsenheden ind i et tilstødende rum. Det kræver 4 store huller i væggen - hvortil jeg kommer til emnet, at lave hul i gasbeton. 

Nu har jeg ikke målt endnu, men tænker ventilationsrørene har en diameter på 18-20 cm, og kopbor i den størrelse finder jeg vist ikke lige i det lokale byggemarked. 

Hvordan ville I gribe det an?
- ringe efter en prof. til opgaven?
- "banke hul" og bygge op/reparere efterfølgende?
- andre gode ideer?


Peter
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Allerførst vil jeg sige, at hvis et ventilationsanlæg er installeret og ikke mindst indreguleret korrekt, skal man normalt ikke pille ved den ud over at skifte filtre.

Jeg er lidt uforstående overfor at den skulle larme så meget, at det kan genere i andre rum, så hvad med at få den kontrolleret af en DYGTIG ventilationsmand (dem er der dog ikke mange af).

Det skulle gerne fremgå af indreguleringsrapporten fra husets opførelse, hvordan den er indreguleret.

Altså normalt siger den ikke synderligt, men aktiverer jeg udluftning/luft-skiftefunktionen vil det jo typisk betyde den går fra 1 til 4 ud ventilationsstyrke, og det vil unægteligt støje mere. 

Vores teknikskab er placeret i en fordelings gang til 2 værelser, og under 2 meter fra åbningen indtil vores køkken alrum.


Peter

Du skal vide hvilken indstilling den skal have for at opfylde bygningsreglementets krav og det burde være nok.

Der er nogle forskelle, afhængig af om  det er et fugtstyret anlæg, størrelsen på dit hus, hvor mange vådrum der er tale om m.m.

Er der forøvrigt monteret lyddæmpere på alle loftsudtag/rør?

Det er ret besværligt at flytte anlægget. Huller i gasbeton er det mindste problem, derefter skal du have rør og bøjninger der passer til at det kan nå hinanden igen.

Huller hugges ud, og der repareres bagefter. . Man kan eventuelt bore rundt i en cirkel med slagboremaskine. Det går ret let i gasbeton.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej ev elmand

Hvorfor pokker skulle man bruge slagboremaskine i gasbeton??

En batterimaskine med Wireless eller Uniplus bor, må være det rigtige (nænsomme) værktøj.     

Ja det er helt rigtig, og et træspadebor kan også gøre det hvis man vil ofre den. Men af gammel vane så ville jeg nok køre med slag.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis