Ny græsplæne: Fræser, stennedlægningsfræser eller rotorhave efter grubning ?

Hej LDS'ere

Jeg er i gang med at anlægge en græsplæne ved et nyt parcelhus. Indtil videre har jeg grubet og planeret grunden med en minigraver, og kunne nu godt bruge lidt råd og erfaringer med det næste trin: fræsning

Jeg forventer at leje en 2 hjultraktor over en weekend, men der findes en del forskelligt "tilbehør" som alle anbefales til anlægning af ny græsplæne. 

  1. Stennedlægningsfræseren fræser, planere, lufter og løsner jorden i en arbejdsgang.
  2. Rotorharven anvendes til at udjævne jord til f.eks. græsplæner, bede mv. Knivene udjævner jordknolde mv. og gør overfladen plan og jævn.
  3. Efterhængt fræser: Anvendes blandt andet til opfræsning af bed, urtehave og græsplæne.
    Knivene rotere med meget højre omdrejninger, så jorden efterlades løs og uden store klumper.

Rotorharven har jeg læst flere anbefalinger for, men denne går ikke så dybt som fræserne, så har overvejet at fræse først og så bruge rotorharven som efterfølgende.

Stennedlægningsfræseren lyder til at kunne gøre opgaven lidt lettere, da den begraver mindre sten og men jeg vil hellere bruge ½ dage mere for at få det bedste underlag til den kommende plæne.

Er nogle som kan anbefale det ene fræser/harve frem for den anden, eller har erfaringer med det forskellige "tilbehør"  ?


Hej LDS'ere Jeg er i gang med at anlægge en... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Mon ikke det er de færreste der graver 2 spadestik ned, og køre det gennem et sold ?

Tror nu heller ikke  plænen bliver blødere af den grund, jorden sætter sig jo anset hvad efter et par år, med det omskiftlige danske vejr.

Valg af græsfrø ville kunne betyde noget for hvor blød plænen bliver, noget af det langsomt groende, står meget tæt og er tynde i strået.

Jeg har for øvrigt en super blød plæne, da den er fuld af mos   



Vi prøver igen, i morgen --

Tak for jeres råd. Jeg tror det ender med en fræser og efterfølgende en stenrive, og måske en afslutning med rotorhaven, alt efter jordens beskaffenhed efter fræsning/rivning.

Brugen af soldet er giver helt sikkert en primæplæne, men tror det bliver overkill denne gang.

Er der nogle specifikke producenter af græsfrø I kan anbefale. Jeg påtænker at købe hunsballe/DLF

Du skal ikke afslutte med en rotorharve. Rækkefølgen er stenrive rotorharve fræser. Du bruger stenrive til samle de løse sten i overfladen. Så bruges rotorharven til at jævne overfladen igen med hvis der er huller fylder du dem efter med jord. Når den så er jævn kører du over med en stennedlægningsfræser så skulle det gerne være pænt og jævnt til at så græsfrø i. 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Og så skal der tromles - en stennedlægningsfræser efterlader en meget "luftig" jord.. så for at få et godt resultat kan der med fordel tromles.. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Brug en frøblanding og tag hensyn til slid, skygge o.lign.

Efter et par år har den sort der trives bedst et givet sted alligevel fået overtaget.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

I forhold til rækkefølgen havde jeg regnet med at anvende en almindelige efterhængt fræser og ikke en stennedlægsningsfræser.

Vil det ikke være dobbelt arbejde at bruge en stenrive (inkl. opsamling af sten/tørv) og efterfølgende en stennedlægsningsfræser ?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis