Kloakproblem. Manglende udluftning?

Mit problem er i badeværelset, hvor gulvafløbet i bruseren ofte løber over.

Jeg har renset vandlåsen (surf exit universal vandlås) da jeg troede det var problemet.

Umiddelbart så er problemet nok nærmere et overtryk i kloakken.

Eksempelvis. Hvis jeg skylder i toilettet, så "bobler" det i gulvafløbet og "klukker" i håndvasken.

Hvis jeg hælder vand (meget) i håndvasken, så skubbes der luft ud i toilettet, så det bobler op.

Fakta:

Et-plans hus

Vi har boet her siden nytår. Problemet er opstået for en uge eller to siden. Der er ikke umiddelbart lugtgener, men når vi tænder for vandet i bruseren, så har der kortvarigt været en dårlig lugt.

Der er lavet ny tilslutning til offentlig kloak for alle på vejen for et års tid siden.

Fjerner jeg vandlåsen i bruseren er der intet problem, uanset hvor meget vand jeg sender igennem.


Af hvad jeg kan læse mig til, så har det nok noget at gøre med udluftning.

Nogen der kan bekræfte det eller fortælle hvad det eventuelt ellers kan være, samt hvad man kan gøre for at komme problemet til livs.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på siden.

Du kunne starte med at løfte et kloakdæksel udendørs, og så se om problemet stadig er der. Når du har løftet dækslet, så prøv at åbne for bruseren for at se om det er den rigtige brønd (der skal løbe vand gennem brønden).


Søren O
Søren O skrev den 22-04-2019 17:33:55

Du kunne starte med at løfte et kloakdæksel udendørs, og så se om problemet stadig er der. Når du har løftet dækslet, så prøv at åbne for bruseren for at se om det er den rigtige brønd (der skal løbe vand gennem brønden).

 Det vil jeg prøve. 😊

Du tænker at hvis dækslet er løftet, så udlignes trykket og dermed ikke noget problem?

Når det er et nyligt opstået problem, ville jeg undersøge, om jeg havde en kloakudluftning der var stoppet

Grillbill85 skrev den 22-04-2019 17:51:03

Når det er et nyligt opstået problem, ville jeg undersøge, om jeg havde en kloakudluftning der var stoppet

 Det vil jeg gøre. Dumt spørgsmål formentlig, men hvor vil sådan en typisk sidde?

Også typiske symptomer ved en begyndende tilstopning af kloakken.. 


Vi prøver igen, i morgen --

Ved at løfte dækslerne på dine kloakbrønde (rensebrønde) kan du også se om de er tomme. Hvis ikke er der noget galt længere ude mod den offentlige kloaktilslutning. Du har sikkert også en "skelbrønd" som står tæt på skel.


Søren O

Tak je_ns og Søren O.

Det var begyndende tilstopning ude i min kloakbrønd. Den som må være rensebrønden.


Uden at være alt for grafisk, så lad os bare sige at der var godt fyldt op dernede.

Jeg rullede haveslange ud og spullede og spullede samtidig med at jeg hældte flere spande vand ned i toilettet.

Det fik løsnet det dernede og skyllet det videre i systemet.


Tak for alle jeres svar. Som førstegangs husejer værdsætter jeg virkelig at I tog jer tid til at hjælpe.

Det kan godt være et "miljøvenligt - og vandbesparende" toilet der er årsagen. Prøv med mellemrum at "kaste" en spand vand ned i toilettet for at få renset ud. Det vil også være godt lige at lette kloakdækslet en gang imellem for at se "status". 

Det er sikkert også muligt at hæve vandstanden i toiletcisternen for at få lidt større skyl.


Søren O

Godt du fik løst problemet, og dejligt du giver en tilbagemelding   



Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis