loftlem der kan sænkes automatisk ned?

hej og god påske

Jeg har en loftlem i min garage på ca 100*160 cm. Der er hængsler på og så åbner den nedaf. Da den er halvtung har resten af familien lidt svært ved at åbne den uden frygt for at få den i hovedet.

Kunne det være muligt at lave noget smart så man kan åbne og lukke den på en måde så man ikke skal holde igen. Tænkte på et manuelt spil eller andet, men kan ikke lige se hvordan. Håber nogen har en god ide?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hejsa

Jeg har lavet en anordning, hvor et lod (pt. En plastdunk med stenmel i) fungerer som modvægt.

Vægten hænger på loftet, med et reb, hvor den anden ende er fastgjort i lemmen.  Der er så et par af sådan nogle små hjul(Kan ikke huske navnet) gør så rebet kan bevæge sig, således at lemmen føles lettere, når den åbnes/lukkes..

Giver det mening?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Som Lyhne skriver, snor i forkant lem og op i spæret, kører rundt om feks et legevognhjul uden gummi og ender igen dunk sand eller pose. Afvejes, så der er balance hele vejen ned. 


 

Ideen med en kontravægt er jo næsten gratis. Rebet med kontravægten skal op og vende i en trisse (eller kasteblok). Den kan f.eks. købes i en skibsproviantering.


Søren O

Vil du lave det lidt mere "fansi" så kunne du få fat i et par aktuatorer, f.eks. fra et hæve/ sænkebord. Så er det blot at aktivere en "hæve-/sænkeknap".


Søren O

lyder som en god ide/ideer.

Hvordan skal jeg få fat i/nå loftlemmen for at hive den ned. Da lemmen er i mit værksted vil det være trælst at der hænger en snor og dingler midt i rummet?

Vil den ikke være meget tung at skulle hive ned lemmen og når jeg slipper den igen, vil den vel bare ryge op igen?

Placering af snor/håndtag ved jeg ikke.. hvordan får du den ned nu?

Det handler om at vægten er korrekt.. for tung, så ja.. så vil den ryge op, for let, så vil lemmen føles tung.. 


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Du kunne jo f.eks. montere et skabsgreb eller en stor øsken på loftlemmen. Så vil en "pind" med en krog kunne bruges både til åbning og lukning af loftlemmen.

Hvis du bruger ideen med kontravægt bestemmer du jo selv hvor tunge dine kontravægte skal være. Placeringen af "trisserne" er heller ikke ligegyldig. Vil tro at de skal sidde i ca. 1/3 del afstand fra hængslerne. Der er kun een måde at gøre det på - prøv dig frem.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis