EL i gamle jernrør - skal det altid skiftes?

Da jeg tog mit gamle gulv af, så jeg at der var ført EL i jernrør til stikkontakter samt lampeudtag i underetagen. Umiddelbart ser det fint ud. 

Men er det dumt ikke at skifte det ud, før nyt gulv kommer på? 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der kan sagtens være trukket nyere plast ledninger i de gamle jernrør.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg måtte skifte mine jernrør, på loftet, da der lagde over isoleringen, de var tæret op i bunden, pga kondensvand.

Men ligger dine rør tørt og godt, vil jeg da beholde dem.

Men som nævnt overfor, tjek lige om der er plastledninger.


Vi prøver igen, i morgen --

Et enkelt sted er en samling gået fra hinanden, og der løber stofledninger. Resten er ubrudte rør. Et problem er at jeg kun har taget gulvet af et rum på overetagen, derudover er det er værelse, toilet og gang hvor der også kører rør. Dem kan en elektriker så ikke få adgang til.

Hvis dine stålrør ikke er samlet med fittings (vinkler og t-stykker), kan ledningerne normalt trækkes ud. Så er det ikke det store arbejde at trække nye plastisolerede ledninger.


Søren O

De gamle stofledninger i jernrør har det med at gå i smulder bare man røre ved dem (er min erfaring da jeg renoverede vort gamle hus). Så her blev der trukket nye ledninger i nye elektrikerrør - så kan man osse sove nogenlunde roligt om natten. 

Annonce

Skjult installation er normalt ikke udført med fittings (jeg har dog set det en enkelt gang som GDS installation). Hvis ledningerne har ligget tørt, er det forholdsvis nemt at udskifte dem, og det kan absolut anbefales, da de er fra begyndelsen af tresserne og nemt smudrer.


fase

Tak for rådene allesammen! Jeg må få fat i en elektriker. 

Der er ikke nogen fittings, men "bløde" buer af gennemgående rør, ikke rustne og virker ret massive.

Som du beskriver det her til sidst, så kan elektriker nemt trække nye ledninger i de rør. Og det kan man gøre uanset om du gemmer dem igen under dit nye gulv. Men ønsker du en udvidelse med flere stikkontakter f.eks. så er det naturligvis nemmere hvor gulvet er taget op.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg ville få ledningerne skiftet nu, der kan jo være en vis risiko for at ledningerne, er klistret fast i rørene, så de ikke kan trækkes ud.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis