Behandling af terreasse, hvor olien skaller af

Hej.

Jeg har for 3 år siden lagt en lækker træterrasse af nogle hårde Jatoba terrassebrædder.

Efter den blev lagt, blev den vasket med noget 'Antialgin 10' og har derefter fået Gori træterrasse Express Pine.  Resultatet ses ovenfor på billedet.

Året efter var den blevet grå og kedelig og fik derfor samme tur igen.

Sidste år og igen i år, er der flere steder hvor olien skaller af, så nogle steder er den igen grå og kedelig mens den andre steder stadig har lidt farve.

Mit spørgsmål er, hvordan jeg bedst muligt behandler træ der ser sådan ud, inden jeg giver det nyt træolie?

Sidste år brugte jeg bare en stiv kost og forsøgte at feje det værste 'fnuller' af.

Er det den bedste måde? Jeg tænker at en højtrykstenser er lidt for voldsomt for træet og måske lidt for tidskrævende for mig :)

Nogle idéer til hvad jeg skal gøre? Og hvorfor begynder olien i det hele taget at skalle af på denne måde.

Mit håb er, at jeg hvert forår kan nøjes med at vaske den med noget desinfektionsmiddel og så derefter smøre Gori terrasseolie på.

Vh.

Søren 


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den træsort er yderst olieholdig i sig selv. Mon du har lavet overkill? Urenhederne kan fjernes med en stålbørste. 


 

Jeg tror det ikke. Den har virket meget tør/grå inden  jeg har givet olie.

Det skal siges at den også står meget flot hele sommersæsonen efter den har fået olie. Det er først næste forår at jeg oplever, at den skaller på denne måde.

Det er helt normalt at olien skaller af på vertikale flader efter en typiske dansk vinter med masser af fugt og "snask".

Så længe du bruger vandbaseret olie, skal du påregne at gentage proceduren med afrensning hvert år.

Brug aldrig - med steg under aldrig - højtrykrenser eller stålbørster på træværk. En stiv gulvskrubbe med rigeligt brun sæbe både renser og er skånsomt mod træet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Okay.

Tak for tippet med gulvskrubbe og brun sæbe. 👍

Rantzau skrev den 21-04-2019 08:41:33

 En stiv gulvskrubbe med rigeligt brun sæbe både renser og er skånsomt mod træet.

Rantzau

Findes der egentlig noget, hvor du ikke anbefaler brun sæbe   

 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Jo da - jeg anbefaler det ikke som tandpasta.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Er det lige meget hvilken slags? Flydende, fast eller spåner?

Til en udendørs terrasse er det ikke så afgørende hvilken slags brun sæbe du bruger. Det afgørende er, at træet bliver rent.

Nettos eller Rema1000's den billige flydende brun sæbe er anvendelig til 99% af opgaverne. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også