Stålbåd uden anoder

Kære lds'ere 

Jeg har en stålbåd som har ligget i vandet vinteren over uden zinkanoder til skroget. De andre anoder tærer sundt og der er nok at tage af. Men båden har praktisk talt ligget i vandet siden midt november 2018 og skal forblive i vandet indtil i midten af maj uden zinkanoder til skroget. Er det noget der vil skade båden meget? Både hovedafbryder har været slået fra og jeg har heller ikke haft landstrøm siden november. 

Jeg ser frem til at høre jeres svar

Mvh

Ali

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der virkelig ingen der har nogle bud til mit problem?

Mvh

Ali 

Hvad mener du med at "de andre anoder tærer sundt, og der er nok at tage af?

Hvis du ikke har skroget beskyttet ordentligt med anoder, ja så tærer skroget. Det kan udmærket være grubetæring, og så går der ret hurtigt hul gennem skroget.

Om du hiver båden op nu, eller venter til midten af maj giver ikke den store ændring, men tæringen fortsætter altså.


Søren O

Hej Søren, tak for dit svar. Det jeg mener er at der både er zinkanoder til roret og skrueakslen. Men kun anoderne til skroget er rustet væk. Det har været sådan siden sidste november. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor anoderne til skroget er tæret op, imens de andre steder er anoderne der endnu. Jeg vil meget gerne have båden op snarest muligt men det er ikke muligt inden midten af maj

Du kan lave en midlertidig anodisk beskyttelse således:

Tag en ny anode af zink. Spænd kobberet i en ledning fast på anoden. Hæng anoden ned i vandet 30 cm uden for båden. Ned i 1/2 m dybde. Ledning skal skrues  fast til noget stål i båden. Ledningen skal bare være ca 2 m lang.

På hver side af båden, og måske ud for stævnen, hænger du en anode ud på den måde.

Det vil beskytte ligesom dem der skal sidde på skroget.

Man kan også købe nogen specielt til det, men enhver zinkklods kan bruges.





To ulykker kommer sjældent alene.






To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis