Støbe betongulv i lade fra 1800 - kan pigsten fjernes?

Hej gør-det-selv folk!

Jeg er ved at indrette en gammel lade fra 1800 til hobbyværksted/ hobbyrum. Laden skal forblive uopvarmet. Første skridt er at få lagt et nyt, plant betongulv, da det gamle var meget ujævnt og hullet. 

Jeg har brækket det gamle gulv op og under det ligger der pigsten ud mod fundamentet af syldsten (se billedet). Jeg kunne godt tænke mig at fjerne nogle af pigstenene, så jeg kan komme ned til et jævnt niveau, hvor jeg kan lægge 10 cm beton ovenpå. Jeg kan ikke bare fylde op, da loftshøjden så bliver for lav.

Men... er der nogen risiko ved at fjerne pigstenene på de højeste steder ift. understøttelse af væggene, der står på syldsten? Er pigstensgulvet med til at stabilisere? Jeg vil selvfølgeligt holde afstand til væggene, fx. 30 cm. Og der vil komme 10 cm beton på indenfor kort tid (udføres af murerfirma).

Og hvis det er muligt at komme endnu længere ned, ville det så være en idé at kaste et lag lecanødder på som kapillærbrydende lag? 

Håber nogen kan hjælpe :)

Mvh Morten


Mh Morten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har ikke nogen gavn af kapilar brydende lag til det formål. 

Der er ikke nogen risiko ved at fjerne pigsten. Du kan grave tæt på vægge blot du ikke graver dybere end syldstenenes bund.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har for nyligt lavet et værksted i en bygning magen til din, men med støbt fundament. Jeg fjernede pigstenene og gravede ned så der var plads til 300 mm flamingo og jeg lagde også slanger til gulvvarme. Det er ikke fordi jeg har nogen aktuelle planer om at skulle have varme i mit værsted men det koster ikke ret meget ekstra at lave når man er igang og så får man også et tørt gulv.

Tak for svar, Perhans! Ja, overvejer også at lægge flamingo ned hvis jeg kan overskue gravearbejdet, det er så vidt jeg kan se den billigste og letteste måde at lave et isolerende og kapilar brydende lag - hvis nu rummet skulle opvarmes engang om 5 eller 10 år. Men 300 mm lyder af meget. Burde 150 mm ikke være nok?


Mh Morten

300 mm er det mindste hvis du skal have gulvvarme i fremtiden, og så skal det endda være den type der isolerer bedst. Er der ikke tale om det så er der ikke nogen tykkelses krav.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Altså hvis du skulle finde på og lave varme skal væggene og loftet jo også isoleres. Men ville selv nøjes med de 150 mm det er kun et værksted jo


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak! Ok, så må jeg droppe gulvvarmerørene. Får aldrig 300 mm ned uden at skulle understøbe. Men tror jeg vil lægge lidt sand/ leca ud som afretningslag, 150 mm sundolitt og derefter 100 mm beton. Så burde gulvet være "fremtidssikret" hvis jeg en dag kaster mig over at isolere væge og loft.


Mh Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis