Overdækket terrasse/pergula

uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Nu giver det lidtmere mening, efter din 3D! Hvis du fjerner det midterste Spær og stolper og sætter spær ind i sko på tværs i stedet for lægter med en afstand, der passer til termoplader (ca. 1,25 m), får du et tag uden en masse lægter og 4 meter kan accepteres fra fabrikanter for et 16 mm termotag i frit svæv uden understøtning. Vil du være helt sikker, kan du undersænke en enkel lægte midt på i 4 meter spærene i fuld længde som understøtning. Jeg har selv 5x5 meter med en enkel understøtning, som har stået i 6-7 år nu, hvor spærene, tagmodulerne ligger på er 45x125 uden nedbøjning. Tænk på, at tagbeklædning vejer ikke noget og snetryk er ikke Nordnorge.

ktoft
ktoft
Postnr: 2300
ktoft ktoft

Hej uldal 

Bare for at være helt sikker på hvad du skriver på billede under er rød hvad der kan fjernes og orange er spær som skal ind i stedet for? Er det sådan du tror det kan virke? Der er 5.10m x 4.20m det overdækket.

Så tilbage vil der være 6 stolper i jorden og nogle spær på tværs?

uldal
uldal
uldal uldal

Netop. 5,20 meter kan sagtens klare sig med en enkel understøtning. Og de 4 meter også. Dog - som jeg skriver - kan du sikre dig ved, at lægge en lægte midt i på den lange led, så den understøtter et termotag. Du skærer et hak i hvert spær til lægten at ligge i (som på billedet). Du har tegnet spærene ret tæt.de skal blot have den afstand, som termotaget er bredt. Dvs 5 stk. Vær smart at beregne langsiden efter de moduler tag du vælger.

ktoft
ktoft
ktoft ktoft

Det er fordi min kone vil have noget gennemsigtigt tag, termotag er ikke godt nok da det skal være helt gennemsigtigt og glastag koster kassen så det er blevet en mellemvej som blev dette tag, som jeg læser det kræver 60cm imellem spær?

https://www.stark.dk/fastlock-uni-p...aid_google

uldal
uldal
uldal uldal

Netop. 5,20 meter kan sagtens klare sig med en enkel understøtning. Og de 4 meter også. Dog - som jeg skriver - kan du sikre dig ved, at lægge en lægte midt i på den lange led, så den understøtter et termotag. Du skærer et hak i hvert spær til lægten at ligge i. Du har tegnet spærene ret tæt.de skal blot have den afstand, som termotaget er bredt. Det eneste du skal gøre ekstra, er at lave nogle trekanter til hjørnestolperne af feks krydsfiner eller andet stift materiale, for at modvirke det hele skrider under storm. Du KAN også montere skråstivere, som i en cowboyby, men det fanme grimt! Det stiver jo også lidt af, når du laver udhæng og Stern.

kovas
kovas
Postnr: 9670
kovas kovas

Måske misforstår jeg noget, men til fastlock skal der være lægter på tværs under pladen, lægten fastgøres ovenpå spær på den anden led. Der behøver ikke at være 60cm mellem spær. Du mener nok lægter.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
uldal
uldal
uldal uldal

Jeg regner med termoplader i hele baner feks 1,20x4,50 med samlelister ovenpå spærene. Jeg tror ikke jeg har set løsning med Fastlock.

ktoft
ktoft
ktoft ktoft

Nu er jeg sku lidt forvirret   

Vil jeg ikke kunne ligge mine spær med 60cm mellemrum og sætte taget fast i det? Jeg behøver vel ikke have lægter på? Eller er det for at gøre det mere stabilt?

Ud fra der har billede som er inspiration Fra icopals egen hjemmeside så ligner det godt man kan?

Jeg vil selvfølgelig gerne lave det korrekt og vil ikke have det braser sammen med det samme derfor jeg forhører mig herinde   

jthyge
jthyge
Postnr: 8543
jthyge jthyge

På billedet vender spærene på tværs af hældningen, så kan lægterne godt undværes. 

PS: Syntes din kone skal genoverveje det med klart tag, der er mere behageligt at sidde under opal tag pga lyset. Klart tag med lille hældning kommer meget hurtigt til at se beskidt ud, specielt samlingerne i faslock tager. Overvej opal termotag.... 😉

uldal
uldal
uldal uldal

OK, så er den fatlamme jyde med! Der er fald på den lange led! Så se bort fra mit indspark og læg alle spær parallelt. Midtvejs nede ad de 5 meter luser du en aflastning på tværs, til at aflaste de lange spær. Find en leverandør af termoplader der har en ordentlig bredde, så minimerer du antal spær. Typisk 1-1,20 m med vandtæt samling via lister der bliver skruet ovenpå spærene. Kllare plader er NO GO - spørg min kone. Hun var kloge Åge engang. Det kostede mig et nyt tag. De syner hurtigt snavsede og uudholdelige at være under. Det er rigeligt med opal. Vi har prøvet det med gardiner under taget. Hele Danmarks samling af fluer og myg lagde sig til den sidste hvile deroppe. PS beregn længden efter, hvad SU kan få plader i, så slipper du for overlapninger.

ktoft
ktoft
ktoft ktoft

Hej Alle igen 

Med fare for at gentage mig selv tror i at jeg kan have alle stolper i 100x100 (4x4) både stolperne op og dem op tværs som er markeret, uden det hele bukker sammen på midten,  eller vil en 50x150 kunne holde meget bedre og mindske risiko for at det bøjer på midten? 

Vil helst have det uden nogle stiver og uden nogen midterstolpe som understøtning

Men vil selvfølgelig også gerne have at det skal holde 

PS min kone er gået med til ikke at have gennemsigtigt tag 😎

uldal
uldal
uldal uldal

Brug endelig spærtræ 45x150 i toppen. Først syner de meget mindre, de bærer bedre og stolper har det med at vride sig og revne, specielt oppe i solen og varmen. Men mal dem FØR du monterer.

Vil du være med? Log ind for at svare.