Overdækket terrasse/pergula

Hej L.D.S


Jeg skal til at lave en 100m2 træterrasse hvor jeg også skal have noget overdækket terrasse/pergola 

Jeg har en ide om hvordan den skal se ud men, men vil gerne have så få stolper som muligt for at give så meget "luft" på terrassen som muligt.

Nogle som ved hvor langt et spæn en 100x100  stolpe kan klare?

Vil helst have det så frit som på billede over, her er det dog kæmpe bjælker så ved ikke om 100x100 kan klare det samme?

Eller om det bliver for vakkelvogn?

Terressen bliver omkring 5x4m med noget gennemsigtigt plasttag 

Med udgangspunkt i billede, vil der kommer til at være endnu en stolpe i midten på bredden, i den ene ende, fordi der vil være en kort overdække ind til huset i halv bredde som vil sidde fast på huset 

 

Hej L.D.S Jeg skal til at lave en 100m2... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Feks PLUS laver hjørnebeslag der sikrer mod vrid. De hedder Cubic


 

Hej Alle 

Lyder som om at der er lidt blandet holdninger omkring det hele? Stolpesko/nedstøbning, limtræ/bjælker, samling/cubic 

Havde tænkt mig at lave det som på billede under hvor jeg ville borer to franske undersænket i den nederste og to igen i den øverste ned igennem begge selvfølgelig sat i kryds.

Hvis jeg laver Afstiver alligevel hvordan ville i gøre det? Borer skruer ind eller tappe det ind?


Til sidst hvis i skulle lave det hvilken slags materialer/ stolper, bjælker mm. Ville i bruge? Ville i bruge 100x100 til det hele eller kun som stolper og noget andet til bjælker?


De skråstivere skal Du nok kigge lidt mere på ... blot et godt råd! De bliver meget dominerende. Kig på nogle eksempler in natura og ikke kun på fotos. Selvfølgelig kalder de på en pelargonie i potte.


 

Hej igen 

Så har jeg lavet det i 3D så det er lidt nemmere at snakke ud fra. Alting bliver lavet i 100x100 bjælker på nær remmene.

1. Spørgsmål det overdækket stykke er 4.5m tror i at jeg ville kunne nøjes med 4stk stolper dvs. Fjerne den i midten?

2. Spørgsmål som i kan se så ligger jeg sten ud på jorden (ligger er lag stabilgrus under hver sten) jeg har allerede en masse 50x25 sten tror i at fladen er stor nok til at kunne bærer eller ville i vælge 50x50 i stedet for?

Tak 3. Spørgsmål tror i at jeg kan undvære stiver på konstruktionen 

Tak 

Hilsen Kevin 

Nu giver det lidtmere mening, efter din 3D! Hvis du fjerner det midterste Spær og stolper og sætter spær ind i sko på tværs i stedet for lægter med en afstand, der passer til termoplader (ca. 1,25 m), får du et tag uden en masse lægter og 4 meter kan accepteres fra fabrikanter for et 16 mm termotag i frit svæv uden understøtning. Vil du være helt sikker, kan du undersænke en enkel lægte midt på i 4 meter spærene i fuld længde som understøtning. Jeg har selv 5x5 meter med en enkel understøtning, som har stået i 6-7 år nu, hvor spærene, tagmodulerne ligger på er 45x125 uden nedbøjning. Tænk på, at tagbeklædning vejer ikke noget og snetryk er ikke Nordnorge.


 

Annonce

Hej uldal 

Bare for at være helt sikker på hvad du skriver på billede under er rød hvad der kan fjernes og orange er spær som skal ind i stedet for? Er det sådan du tror det kan virke? Der er 5.10m x 4.20m det overdækket.

Så tilbage vil der være 6 stolper i jorden og nogle spær på tværs?

Netop. 5,20 meter kan sagtens klare sig med en enkel understøtning. Og de 4 meter også. Dog - som jeg skriver - kan du sikre dig ved, at lægge en lægte midt i på den lange led, så den understøtter et termotag. Du skærer et hak i hvert spær til lægten at ligge i (som på billedet). Du har tegnet spærene ret tæt.de skal blot have den afstand, som termotaget er bredt. Dvs 5 stk. Vær smart at beregne langsiden efter de moduler tag du vælger.


 

Det er fordi min kone vil have noget gennemsigtigt tag, termotag er ikke godt nok da det skal være helt gennemsigtigt og glastag koster kassen så det er blevet en mellemvej som blev dette tag, som jeg læser det kræver 60cm imellem spær?

https://www.stark.dk/fastlock-uni-plasttag-klar-216-mm-4000-mm-klar?gclid=CjwKCAjw2cTmBRAVEiwA8YMgzcIxFcSWNEdfT-6iGbP8eOkWfwM3g2kqteZeJbJAJWDyEo72m1gHoxoCRVsQAvD_BwE&id=9240-5628858&ef_id=CjwKCAjw2cTmBRAVEiwA8YMgzcIxFcSWNEdfT-6iGbP8eOkWfwM3g2kqteZeJbJAJWDyEo72m1gHoxoCRVsQAvD_BwE:G:s&s_kwcid=AL!5685!3!212244452761!!!g!412401548837!&cid=paid_google

Netop. 5,20 meter kan sagtens klare sig med en enkel understøtning. Og de 4 meter også. Dog - som jeg skriver - kan du sikre dig ved, at lægge en lægte midt i på den lange led, så den understøtter et termotag. Du skærer et hak i hvert spær til lægten at ligge i. Du har tegnet spærene ret tæt.de skal blot have den afstand, som termotaget er bredt. Det eneste du skal gøre ekstra, er at lave nogle trekanter til hjørnestolperne af feks krydsfiner eller andet stift materiale, for at modvirke det hele skrider under storm. Du KAN også montere skråstivere, som i en cowboyby, men det fanme grimt! Det stiver jo også lidt af, når du laver udhæng og Stern.


 

Måske misforstår jeg noget, men til fastlock skal der være lægter på tværs under pladen, lægten fastgøres ovenpå spær på den anden led. Der behøver ikke at være 60cm mellem spær. Du mener nok lægter.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis