Lampeudtagsballade når jeg skal have gips op

Hej alle

I vores netop købte, lille etplanshus med næsten-fladt-tag har vi fjernet sænkede lofter i værelserne, da el var trukket ulovligt ned gennem disse. Det oprindelige loft er skallet plastikmaling på hvidtet, let revnet loft, så vi har besluttet at skrue et lag gips op (nu i påskedagene).

Forskallingsbrædderne sidder tæt, så det er egentlig lige til. Vi har lappet alle huller og revner med gipsspartel, så loftet er helt tæt. MEN elektrikeren opdagede i onsdags, at lampeudtagene ikke havde nogen bagside, så de skal skiftes. Han hev de gamle dåser ud og har derfor efterladt et KÆMPE huller op gennem forskallingsbrædderne. Han sagde 'I skal bare sætte gipsen op, og sætte en skrue under center af det gamle hul, så fikser jeg resten bagefter', og så gik han på påskeferie.

Jeg kan bare ikke rigtig få det til at passe. Vi har jo lukket alle huller for at sikre mod kondens, og at det så er OK, at der er et KÆMPE hul ved lampeudtaget?

Så spørgsmålet er vel nok: Hvordan skal vi gøre de gamle lampefatningshuller klar/tætte, så vi kan sætte gipsen op uden risiko for senere kondensskade (og medfølgende skimmelvækst)?

Mvh Karin

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er I sikre på at det pudsede loft er så tæt som I ønsker det? Og lige?

Hvis det er rigtigt skal elektrikeren sætte en dåse i nu, inden i sættter gipsloft op, og montere en dampspærrekrave omkring dåsen som tætner imellem dåse og loft. Og derefter skal gipsloftet sættes op.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak. Jeg havde det på fornemmeren. Så de lofter kan ikke komme op i påsken. Når du spørger, om loftet er tæt nok, og lige, er det så fordi det er problematisk, hvis loftet ikke er lige? Og hvis loftet ikke er helt tæt? Eller er det 'bare' hhv. et spørgsmål om kosmetik og varmetab?
Vi har haft en murer tilknyttet, som har ment, at det er tilstrækkeligt, at vi spartler alle revner og huller, og at der ikke er brug for dampspærre.
Og det gør ikke os noget, at lofterne ikke er snor-snor lige.
Men vi vil selvfølgelig ikke gøre noget, der udgør en sundhedsrisiko for huset!!!
Tak for dit hurtige svar i øvrigt:-)


Velkommen på lds.

Ledninger skal skubbes lidt mere op, så de ikke beskadiges når han borer hul med cirkelsav. Han kan ikke gøre andet end at sætte en forfra dåse op af den nye type som er lufttæt. Det vil så være minimal luft der slipper op i "tagrummet" 

Generelt for hele huset er det så vigtig der er ventilation over isoleringen, igennem udhæng eller andet. Der vil altid komme lidt luft op i den konstruktion, men hvis denne udluftning er ok, kan det fungere uden at der kommer fugtskader. 

Jeg har netop læst en artikel på Ingeniøren.

Tidligere var anbefalingen at pudsede tætte lofter var ok når isolering ikke kom over 150 mm 

Man har lavet forsøg med netop den type lofter. og isolering op til 400 mm UDEN dampspærre. Disse forsøg viste at lufttætte pudsede lofter var ok hvis der var den lovbefalede udluftning over isolering.  





Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er problematisk hvis dampen suser op i isoleringen og kondenserer der. Men hvis der er tilstrækkelig udluftning og lidt nok isolering (hvilket der ofte er i gamle flade tage), vil det ikke være et problem som elmand skriver.

Jeg kender ikke til jeres elektrikers plan, for mig ser det bare svært ud at eftermontere en forfradåse også, korrekt. Men jeg ved heller ikke om han påtænker at trække nye kabler eller rør så de kan nå dåsen. Jeg kan kun se ledninger på fotoet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for alle svar!

Så vidt jeg ved, er planen at trække nye ledninger i gamle føringsveje. Det er i hvert fald dét, jeg har bedt om. Men vi har ikke fået at vide, om det er dét, de vil gøre. Det spørger om, når vi får fat i ham igen. Og siger, at det er opgaven.

Huset har et tag med 5 graders hældning og max 15 cm isolering, og så vidt jeg har forstået, er der OK udluftning. Men jeg tjekker lige ordentligt op på det! Og i så fald gør mig meget roligere i fht. at elektrikeren ikke er helt ved siden af. Men jeg tænker nu alligevel, at det er smart at vente med at sætte pladerne op til efter påske, når elektrikeren har været her igen, så jeg kan forstå hans løsning bedre end 'I sætter bare gips op, så ordner jeg det hele bagefter'. Det er ærgerligt, hvis det hele går så hurtigt, at vi alligevel ender med, at det havde været bedre at vente.

Tak for link til artikel!

Og jeg tænker, at spørgsmålet er besvaret nu:-)

Mvh Karin


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også