Lidt specielt tandhjul til min høvl

Go daw CNC eksperter.

Og God Påske.

Jeg vil se om det er muligt at få skåret et tandhjul til min lille kombi høvl og afretter.

Det er til fremtrækket har skaffet en gearmotor som har 35 omdr/min, så skal også ha' beregnet Ø på tandhjulet.

De små tandhjul 2 stk. har en Ø på: 70 mm og tandtal 28.

Har kæden men den er for kort, ska' også bruge et samle-led til denne.

Har et lille tandhjul som evt. kan sendes med for nemmere at se præsist hvad jeg omtaler.

På pakken står der: Witra 05-B 1

Vedhæfter et foto, for at forståelsens skyld.

Gearingen er som det ses  her, de sorte plast/kunstof hjul skal fjernes.

Og kædetrækket føres ned hvor el delen er.

Er int. i om der er en eller anden der kunne være behjælpelig med at lave dette for mig, mod betaling selvfølgelig.

Har lært lidt om remskivers beregning i 1970 da jeg var på Tek. skole, men har ikke brugt det så det er gået i glemmebogen. 

Fremtrækkets omdr/min skulle gerne være 80 til 90 



Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du tager den ønskede hastighed eks 90 o/m og dividere med gearmotorens 35 o/m det tal ganger du med tandantal på de eksistenser tandhjul 28 tænder.

Så 90/35= 2,57 * 28 = 72

Så et 72 tands tandhjul ville kunne give dig 90 o/m (et 64 tands giver 80 o/m)

Det kunne da godt ligne at et tandhjul fra en knallert ville passe...

Men det kommer jo til at fylde lidt med et så stort tandhjul, måske du skulle finde en gearmotor, der løber lidt hurtigere.


Vi prøver igen, i morgen --

Tak je_ns 

For den udregning, det kan helt klart bruges er jeg overbevist om.

Ang. plads tror jeg ikke der bliver et problem, det er modsat den motor der driver høvle kutteren.

Ser lige om der er en eller anden der kan skære med lacer eller gniste tror den anden måde hedder.

Har forhørt mig ved den lokale cykel forhandler som også sælger små og store knallerter, han kendte ikke den type kæde.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Sådanne kædehjul er ikke sådan lige til at lave i enkelt stk. 

Men de kan købes i alle mulige tandantal. Du skal bare vide hvilken kæde de skal passe til. 

Prøv at måle på selve kæde 

Delingen ( afstand imellem centrum på led ) Tag f.eks. 10 led og måle og bagefter dele med 10

Rulle bredde

rulle tykkelse. 

Så kan du bestille de hjul du vil hos f.eks. Kramp i Skjern. Jens s transmisioner og mange andre.

Om de handler med private ved jeg ikke, men så må du gå igennem den lokale smed eller lign. Der skal sikkert alligevel laves lidt drejearbejde i forbindelse med aksel diameter.

Men kom først med oplysninger om kæden, så du kan få rigtige navn på det hele.





Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Prøv at gå ind på "jens-s.dk". Det er et firma der leverer transmissionssystemer. Dem har jeg handlet meget med i mit tidligere job.

For mig at se, så har du blot brug for en simplex kæde, og nogle standard tandhjul. Jeg vil tro at du skal have fat i en 3/8" eller 1/2" kæde, og tilhørende tandhjul. Det vil være forkert at specialfremstille delene - det er standardkomponenter.

Jeg ved ikke om firmaet handler med private, men det koster da ikke noget at prøve. Jens S laver også drejearbejdet, der kan den lokale vist ikke være med på prisen. En anden mulighed er luksusudgaven med "taper-lock". Det er en mere fleksibel, men også dyrere løsning.

Der var Erik hurtigere. Jeg mener nu at rullebredde og tykkelse giver sig selv for en standardkæde.


Søren O

Så jeg læser Maskinsnedkers indlæg, så skal han bruge 3 tandhjul. I det spil er kæden den absolut mindste del, så den skal ikke nødvendigvis genbruges.


Søren O

Du har fuldstændig ret, men der var også noget med " de små tandhjul tandantal 28 har jeg"  

Så det er lige med at få hele forståelsen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg blev forvirret at at der står " de 2 plast / kunststofhjul skal fjernes". Kan se på nederste billede hvad Maskinsnedker mener.

Det er da kun glædeligt at kunne nøjes med et enkelt tandhjul. 


Søren O

@ Søren O 

Og i andre som byder ind med løsningsforslag, er taknemlig for et hvert råd.

Søren O skrev den 17-04-2019 22:10:00


Så jeg læser Maskinsnedkers indlæg, så skal han bruge 3 tandhjul. I det spil er kæden den absolut mindste del, så den skal ikke nødvendigvis genbruges.

Nej ikke 3 

Kun det ene store som je_ns regnede ud for mig, hvor stort det skulle være.

Det øverste foto af de 2 i min indledning er det jeg ønsker.

De 2 små kan jeg ikke lave større fordi pladsen ikke er til rådighed. (kommer over afretter planet)

Det blanke lodrette stykke metal er fjederpåvirket og fungere som en strammer. Der er et lille tandhjul på dette.

Kan evt. ta et foto i morgen, hvor strammer princippet vises.

Kæden har jeg for hånden der passer 100% mangler ganske vist det samle led (som på en cykel) tror jeg men ved det ikke hvordan en sådan kæde ellers samles.

Denne gearing skal skrottes (de sorte skiver) fordi jeg ikke kan skaffe en gummi rem der kan holde, skrev til et firma i England med navnet på min maskine (købt ved HN) den kendte de slet ikke, helt sikkert en Kineser maskine som jeg synes er for god til bare at smide ud, og købe en ny, den kan helt sikkert sagtens holde i resten af min leve tid. ( i en køb & smid væk tid, som er mig så fjern) 

Køber jeg en ny får jeg måske samme problem, kan jo ikke vide, det er jo en ren hobby maskine der er "tale" om.

Humlen i det hele og grunden til tråden er jeg ikke aner det mindste om hvordan jeg måler en kæde, & bestille et tandhjul ud fra. Evt. begrænsning ang. indkøb som privat, kan klares ved at få det værksted jeg har sat i gang, men han ku' ikke finde et der passer til kæden desværre. 

Mange ord i en sen aftentime herfra, med tak.


 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
ev elmand skrev den 17-04-2019 21:34:13

Sådanne kædehjul er ikke sådan lige til at lave i enkelt stk. 

Men de kan købes i alle mulige tandantal. Du skal bare vide hvilken kæde de skal passe til. 

Prøv at måle på selve kæde 

Delingen ( afstand imellem centrum på led ) Tag f.eks. 10 led og måle og bagefter dele med 10 :

Det er hvad jeg er kommet frem til:

Afstand midt/midt: 8 mm

Rulle bredde:           3 mm

rulle tykkelse:          5 mm

Så kan du bestille de hjul du vil hos f.eks. Kramp i Skjern. Jens s transmisioner og mange andre.

Om de handler med private ved jeg ikke, men så må du gå igennem den lokale smed eller lign. Der skal sikkert alligevel laves lidt drejearbejde i forbindelse med aksel diameter.

Men kom først med oplysninger om kæden, så du kan få rigtige navn på det hele.





 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis