Bjælkehytte med råd i nederste bjælke

Har en bjælkehytte hvor der er råd/svamp i nederste bjælker. Nogle gode råd til hvordan man kan skifte bjælke uden at hytten falder sammen, ud over at skille det hele af, hvilket ikke bliver en løsning.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lidt mere info. Er det er regulær bjælkehytte, med stammer i indhak i hjørnerne eller er det en wannabe? Hvad er fundamentet?


 

Hytten er som denne. Der er lagt reglar 5x10cm ud på fliser. Derpå ligger der 4,5cm x 4,5cm lægter, som er en del af hyttens opbygning. Reglar og lægte i den ene side er rådden. Det er reglar og lægte der skal udskiftes.

https://www.silvan.dk/agnes-hytte-6-7-m?id=5701-9844271


Nååå sådan en “hytte”. Jeg ville ... seriøst ... sætte en bred buk på den en side fa huset, modsat skaden og så vippe hele skidtet over bukken.


 

Jeg har skiftet den nederste bjælke i sådan en hytte. Den løftes op med donkraft/ koben i den 2. nederste på siden hvor bjælke IKKE skal skiftes. Der sættes noget under til at holde det oppe. Så kan de nederste dele tages ud nedad, og nye dele kan monteres nedefra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej ev elmand..tak for interessen for min udfordring...jeg forstår desværre ikke helt din løsning, på at løfte i modsatte side af hvor der skal skiftes en lægte og bjælke. Hvordan kan man løfte i den 2. nederste bjælke...skal der skrues en lægte på man kan løfte i eller ....? 


Annonce

Hvis ikke huset er fastmonteret i jorden, kan du jo vippe hele herligheden. Det er vi prøver at beskrive.


 

Uldal...det er der ikke plads til, hvor det står..

Du behøver ikke at løfte huset mere end 5 cm i den side hvor du skal reparere. Gør som El-mand skriver, brug en donkraft. 

Du kan skrue et stykker tømmer fast på siden af huset, så du får noget at løfte i. Husk at "adskille" f.eks. indvendig beklædning og hjørnelister, således at brædtet kommer til at sidde løst, og "huset" kan adskilles (løftes de få centimeter i "reparationssiden").


Søren O

Hvis du skal skifte nederste bræt på siden, skal du have fat i 2. nederste bræt på begge gavle. Så løftes huset lidt op så det rådne bræt kommer fri.

 Er det nemt tja ikke helt nemt men dog nemmere end at skille huset helt ad. 

Du kan skrue lægte/bjælke på gavlen så der er noget at løfte i. Husk at sætte en flise eller stykke træ under medens i arbejder. Skrider den ned af donkraft så skal den hellere ridse e stykketræ end smadre din hånd.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis