Messing fittings og efterfølgende jernrør i brugsvandsinstallation

Jeg skal have lavet lidt om på min brugsvandsinstallation. Lige nu er det hele opbygget i jern, men vil gerne lave lidt om på det. Har tænkt mit at bruge alupex og fittings i messing. Bl.a. vil jeg bruge en primofit lavet i messing også.

Mit spørgsmål er: vil dette forårsage galvanisk tæring i en brugsvandsinstallation? Hovedhanen er forresten lavet i messing, så vidt jeg kan se, men vil bare gerne lige være helt sikker.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Messing gør ingen skade, der er kun hvis du blander kobber og jernrør det går galt.


Vi prøver igen, i morgen --

Takker, mente nok også, men der var lige et par google søgninger der bragte mig lidt i tvivl.

Hej Crispy.

Messing og kobber har nogenlunde de samme “værdier” iht. Spændingsrækken, dog en smule lavere for messing, så galvanisk tærring vil du have, hvis du placere en messing fitting i dit system.

Men da det kun, som jeg forstår, er et mindre antal fittings, så er der ingen problemer i det. 

Det vil dog en lille indflydelse på levetiden på din “stålrørsinstallation”

Problemet opstår for alvor når mængden af “ædlere metal” er større end bare fittings. Du har måske set gulvvarmerør i kobber, som derefter går over i stål - så sker der ting og sager. 

Giv du dig bare i kast med det projekt - og forsat god dag

Godt at høre nogle  andre meninger, men er du helt sikker? Messing er jo en legering af kobber og zinc, og skønt kobberet hurtigt vil blive "opløst" af vandet så sidder der en masse zinc(oxid) tilbage som laver et beskyttende lag ovenpå kobberet. Lidt ligesom den måde rustfrit stål virker på - bare en blanding af krom og jern her der efterlader et beskyttende lag kromoxid.

Hvertfald hvad jeg har ladet mig fortælle :p

Annonce

Zenefexxx: Den der med gulvvarme i kobber er du (heldigvis) helt forkert på. Så længe det er et lukket systen kobber-ionerne suser rundt i, sker der ingen tæring. Men hvis der hele tiden bliver hældt frisk (iltet) vand på, så sker tæringen.


Søren O

Har aldrig oplevet tæring i messing, selv om der er jernrør på begge sider, men udelukker da ikke det kan ske.

Sidder dine messingfittings i enden af installationen, så vandet først passere jernrøret og derefter messing, er der slet ingen problemer.

Men ellers er det vel jernet der tæres   


Vi prøver igen, i morgen --

Kobber danner også oxid lag, gør næsten alle materialer faktisk. Men jo, oxid lager beskytter sit “eget” materiale, men ikke andre. Da messing er højere i spændingsrækken end stål, vil der ske galvanisk tærring mellem messinget og stålet, hvis de er i nærheden af hinanden, eller er placeret uhensigtmæssigt i installationen. Du har ret Søren O, i et lukket system er problemet meget lille, da der ikke tilføjes nyt vand, med dertilhørende salte og ilt. Men har nu set mange varmeinstallationer, hvor stålrørene har taget skade af ovenstående. Som nok stammer fra uhensigtmæssige påfyldninger. 

Det som er aller værst, rent tærrings-mæssigt, er hvis der kommer spåner fra messingen ind i ørene, og de sætter sig fast på stålet. Det vil resultere i en lokal, og meget aggressiv, tærring. Der vil der opstå “huller/fordybninger” i røret, pga. Galvanisk “Pitting”. 

Men som sagt, da det kun er nogle få fittings, som jeg har forstået, så vil jeg ikke bekymre mig.

ville bare lige give en update. spurgte min vvser. han sagde udtrykkeligt jeg ikke skulle bruge messing. det samme sagde forhandleren.


jeg har derfor købt pressfittings i plastik og lejer et pressværktøj


skal nok blive sjovt!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis