Ny træterrasse, mange spørgsmål

Hej LDS.


Jeg skal have lavet en ny træterrasse. Den har målene 1380*565 cm, dvs ca 80 kvm.

Jeg er dog lidt i tvivl om jeg dimensionerer korrekt, da jeg ikke er interesseret i det giver sig når man går ud på det.. Hvad siger i til de mål jeg har sat på billedet ?

Mine 45*150 står på 100*100 stolper, som er sat på stolpesko og støbt 90 cm ned. Hvor mange understøtninger har jeg brug for ? Jeg tænker selv en for hver 200 cm, men er det nok ? Eller skal jeg gå op i en 47x200 for det ? Vil det evt hjælpe at ligge to parrallet i stedet for 1 ?

Remmen til venstre er monteret på huset med gevindstænger støbt ind i fundamentet, hvorpå der er monteret bjælkesko.

Reglarne på 47*100 vil ligge med en centerafstand på 60 cm. Kan jeg gå højere op end spændet på 170 cm ?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din rem yderst langs huset, behøver ikke være mere end 100 mm høj. Hvis du sætter to mage til midtvejs ud fra huset, men UNDER de reglar du lægger ud, har du understøtning nok til, at dine reglar kan ligger eet stykke. Hvis dine brædder er 26 mm høje er 60 cm mellem reglar ok.


 

Jeg er af den holdning at man ikke skal spare på den bærende konstruktion. Merprisen for at lave nogle ekstra stolper og bjælker er ikke det der vælter budgettet, men man bliver så ked af en gyngende konstruktion. Jeg har selv en tilsvarende terrasse, som formentlig er overdimensioneret, men jeg ved det ikke og jeg er også ligeglad, for den bevæger eller gynger sig ikke når jeg går på den. Og de par tusinde kroner det har kostet er for længst glemt og forsvundet i det resterende projekt.

Øverst under mine 21 mm hårdtræsbrædder har jeg strøer i 50x100 mm cc 450 mm. Disse strøer spænder 110 cm over de underliggende bjælker. Dette bjælkelag er på 75x150 mm som hænger på søjlerne. Der er ca 150 cm. mellem søjlerne.

Jeg ville ikke turde at køre med så lange spænd (170) som du gør med dine 47x100. Jeg ville indsætte et bjælkelag mere.

Om du skal have cc på 60 eller 45 cm afhænger jo at dine brædder. Men det er kedeligt at bygge en solid underkonstruktion for derefter at konstatere at brædderne giver efter.

Håber du kan bruge min konstruktion som reference. Jeg har bygget ca 70 kvm på den måde.

Hej

Jeg har øgså lavet min egen træterasse , med sibirisk lærk, både til bjælker og brædder.

Jeg har som Børgealle også samme afstand imellem strøer. Netop fordi det er udendørs, opstår der så store spændingskræfter, når brædderne udsættes for skiftende vejrlig, at det er bedre at overdimensionere, end at ærgre sig over noget ustabilt møg, blot for at spare lidt. Som jeg også skrev til en andet terasselægger, så husk at vende brædderne med marvsiden op, så får man krumningen samme vej og især på nåletræ, ses det tydeligt, hvis nogle brædder huler, mens andre buler op.

Hilsen Johnny



Johnny cnc
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis