"Sadelhak" nødvendigt til havelåge?

Jeg skal have lavet nogle ekstra låger i haven for at beskytte familiens mindste mod fx kælderskakten. 

Det bliver helt standard låger med et "Z" i reglar også nogle brædder på. Det tænkte jeg der ikke var nogle ben i, men når jeg kikker på nettet kan jeg se at der mange steder står man skal lave dem med et sadelhak hvor den diagonale reglar ligesom hakkes ind i et udsnit i det 2 vandrette reglar. 

De låger jeg har set i virkeligheden har dog aldrig haft den finesse der har diagonalen bare været sat på en i 45-graders vinkel med skruer. 

Det er selvfølgelig klart at sadelhakket gør konstruktionen væsentligt stærkere. Men på hvilken størrelse låger er den slags nødvendigt? (eller er det i virkeligheden bare et "levn" fra en tid hvor samlingerne ikke var ligeså stærke som med en rustfri skrue?)


Ask
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Sadelhakkene gør at skråstiveren ikke kan skride. Vægten af lågen har selvfølgelig meget at sige, så ved "pindebrændelåger" kan sadelhakkene sikkert undværes - der bliver lågerne heller ikke så gamle.

Det ser da flot ud med sadelhak, og så meget ekstraarbejde er der ikke i det. 


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis