Vandhane i udekøkken

Hejsa! Jeg er ved at planlægge et simpelt udekøkken.

Jeg har en udendørs vandhane på væggen som er idéel at bruge i den sammenhæng. Derfor vil jeg gerne kunne trække en haveslange fra mit udekøkken til hanen i væggen. Jeg kan dog ikke umiddelbart finde nogen smart måde at koble en almindelig vandhane til en haveslange. Findes der vandhaner (som kan monteres på et alm køkkenbord) som bare tager imod en vandslange? Ellers skal der vel en form for adapter på til de 2 rør i vandhanen?

Og er der ellers noget materiale der egner sig bedst som slange? Mht. kemi og drikkevand.

På forhånd tak! :)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville ikke anvende alm. haveslange. Mener også der står på en del af dem at de ikke må anvendes til drikkevand. Endvidere er de heller ikke sikre hvis de skal stå med tryk på. Jeg ville nok satse på en forholdsvis tynd PEX, så den er forholdsvis fleksibel. Og så skal det da nok kunne fuskes nogle overgange sammen.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Tak for svarene!

Hvad med vandhane til vandslange? Nogen smarte løsninger på det?

Jeg ville nok anvende en standard 15 mm. pex rør i rør. Det bedste vil helt klart være at grave slangen ned. Så undgår du "kogende vand". Pex rør tåler ikke solens ultraviolette stråler gennem en årrække, så yderkappen beskytter. Husk at slangen skal være godkendt til 6 bar.

Jeg vil anbefale et armatur (vandhane) med kun 1 tilgang (ikke både varm og kold). Nogle tilslutninger er i 1/2", andre har 10 mm kobberrør, og andre har slanger i 3/8". Så tilslutter du pex røret med pex overgang til f.eks. 1/2". Kan du ikke få den korrekte gevindstørrelse, så må du niple ned med en nippelmuffe.

Et armatur til både varm og kold vand kan også proppes af. Det bedste er hvis tilslutningen sker helt oppe i selve armaturet. Så kan du sætte en prop i "det ekstra hul". Hvis du har en længere tilslutning kan det også proppes af, du får så en kort stump rør hvor der vil være "dødt vand". 


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis