Afløb i lyskasse...??


Jeg skal støbe en ny lyskasse med et afløb i bunden som skal tilkobles den nye regnvandsbrønd (se billeder). Studsen på røret måler 100 mm i indermål, men jeg synes ikke jeg kan finde nogle kloakrør der passer ind i dette. Jeg kan godt finde rør på 110 mm med en gummiring i som kan gå udover, men det duer vel ikke når det er den retning vandet løber....

Er der nogen herinde, der ved at se på billederne kan forklare mig hvordan jeg gør, også gerne i forhold til en afslutning i bunden af lyskassen. De var helt blanke på mit spørgsmål nede i Johannes Fogh tidligere i dag....


På forhånd tak 😊


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

lad forskydning sidde i top

Det ligner en "in situ" tilkobling der er lavet i brønden. Du kan tilkoble med en 110 mm dobbeltmuffe. Så kører du videre med 110 mm rør som er standard. En anden mulighed er at rykke det eksisterende rør i gummibøsningen ud, og sætte dit eget 110 mm rør i gummimuffen.

Jeg ville nok blot have brugt et kabelrør (slange) med indvendig diameter på ca. 3 cm. og have tilsluttet direkte i sandfangsbrønden. En lyskasse giver ikke de store mængder vand.


Søren O

Tag den orange stump ud og indsæt et nyt 110 rør. Jeg ville ikke anbefale en lille slange, da den vil stoppe til. 

Nu har jeg i 30 år brugt løsningen med slangen. Den er endda kun ført lidt ned i jorden. Har aldrig haft problemer med vand i mine lyskasser.


Søren O

Tak Søren O og Børgealle for gode indspark. Jeg har pillet stumpen ud og erstattet den med et 110 rør med et 90 graders knæk op der hvor bunden af kassen skal være.

Det er ikke utænkeligt, at vi på sigt vil bruge afløbet til kondensvand fra gasfyret i kælderen, så det er nok meget fint med lidt volumen (selvom jeg godt kan se at det måske er en anelse overkill 😊)


Kan man i øvrigt få en rist til sådan et rør? 


 

Annonce

Her er en. Den kan så planforsænkes i din beton https://kloakgods.dk/karme-og-dæksler/firkantet-brøndkarm-rist-ø-110-mm-222553001.html

Jeg har også før set at nogen bruger en afløbsrende som er indstøbt i bunden af lyskassens fulde bredde. Så skal der bare laves fald til den ene side.

https://www.harald-nyborg.dk/p3997/afvandingssaet-3m-4-all

Tak for link 😊 - det var lige det jeg havde brug for.


Jeg har ikke mulighed for at købe det i dag, men jeg brænder vel ikke nallern ved at lade mit 110 rør flugte med overkant klaplag og så senere ‘planforsænke’ brøndkarmen i det sidste lag (som vel bliver 3-5 cm tykt), vel? 


 

Nej, det lyder fint, såfremt dit sidste lag ikke bliver for tykt, da karmen jo skal lidt ned i røret.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis