Råd ang. plankeværk og spørgsmål om længde af søm og 1 på 2 beklædning

djaydjay
djaydjay
Postnr: 7200
djaydjay djaydjay

Det er da muligt, at skruer er det bedst egnede til opgaven, - men før skruemaskinernes store udbredelse, da var det nu nok mere normalt at bruge søm til sådanne opgaver. Og meget af det som blev lavet før i tiden, har nu holdt udmærket.

Problemet med skruer er, at de ofte knækker/springer fordi de netop ikke giver sig, som et søm gør. Så efter 3-5 år så er der adskillige knækkede skruer, det er i hvert fald min personlige erfaring ved træ som arbejder rigtig meget.

Der er altså nemmere lige at give sømmene et nyt klap med hammeren, end at skifte knækkede skruer.

Frank Chr.
Frank Chr.
Postnr:
Frank Chr. Frank Chr.

Man kan få (træ)skruer med skærende spids, borespids eller fræsespids så træet ikke flækker. 

LennartBertelsen
LennartBertelsen
Postnr:
djaydjay skrev den 15-04-2019 15:52:43

Det er da muligt, at skruer er det bedst egnede til opgaven, - men før skruemaskinernes store udbredelse, da var det nu nok mere normalt at bruge søm til sådanne opgaver. Og meget af det som blev lavet før i tiden, har nu holdt udmærket.

Problemet med skruer er, at de ofte knækker/springer fordi de netop ikke giver sig, som et søm gør. Så efter 3-5 år så er der adskillige knækkede skruer, det er i hvert fald min personlige erfaring ved træ som arbejder rigtig meget.

Der er altså nemmere lige at give sømmene et nyt klap med hammeren, end at skifte knækkede skruer.

Jeg har også mest lyst til at bruge varmforsinkede søm.

Men hvad mener du så om at bruge 65mm og 90mm søm til hhv inderste og yderste bræt i 1 på 2? Er det godt nok, eller er der for kort forankringsdybde på?

Det bedste ville nok være ringede søm, men dem kan jeg ikke finde andet end til sømpistol og sådan en har jeg ikke.

Thomas_Mygind
Thomas_Mygind
Postnr: 2880
Thomas_Mygind Thomas_Mygind

Havde samme problem for ca. 10 år siden. Jeg valgte at bruge karmskruer på 7.5mm - da de var billige og stærke og selvom de ruster - så tager det mange år. Der er endnu ikke nogen der er knækket. 

Det er måske lidt mere omstændigt da der først skal laves en forboring med et 6 mm bor.

LennartBertelsen
LennartBertelsen
Postnr:
Thomas_Mygind skrev den 15-04-2019 20:00:18

Havde samme problem for ca. 10 år siden. Jeg valgte at bruge karmskruer på 7.5mm - da de var billige og stærke og selvom de ruster - så tager det mange år. Der er endnu ikke nogen der er knækket. 

Det er måske lidt mere omstændigt da der først skal laves en forboring med et 6 mm bor.

Karmskruer - til beklædningsbrædder?! Mener du ikke til konstruktionen? 

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Jeg ville skrue topbrættet fast nedefra og op. Så undgår du vandnedsivning fra toppen. Læg marvsiden af topbrætte opad, så undgår du sprækker når sol og vind udtørrer træet.

Jeg ville stadig vælge skruer, da trykket fyr ikke er stærkt nok til at knække skruerne uanset hvor meget det kaster sig. Du skal bare ikke vælge skruer lavet af billigt kinesisk natpotteblik.

Vil du være med? Log ind for at svare.