Råd ang. plankeværk og spørgsmål om længde af søm og 1 på 2 beklædning

Hej

Jeg skal i gang med at lave et plankeværk som skal være 180cm højt.

Alt laves i trykimprægneret NTR-A.

Jeg planlægger at lave det som fire 10x10 stolper der graves ned i 90 cm frostfri dybde. 

De første 30cm smider jeg sand/grus i, så der ikke samles vand omkring stolpens nedre ende.

Så fylder jeg op med tørbeton til ca. 15 cm under jordoverfladen.

Når stolperne er sat i jorden, stemmer jeg ud til to stk 10x50 (nok i praksis 95x45mm) reglar der skal fungere som løsholt. Den ene ca. 30 cm fra toppen. Den anden ca. 30 cm fra bunden.

Beklædningen bliver så 25mm trykimpræg. brædder som sømmes fast i løsholt 1 på 2 som vist nedenfor:



Nu kommer så problemet omkring valg af søm:

Jeg har lært, at søm i den slags skal have en forankringsdybde på mindst 2x tykkelsen af det bræt man sømmer fast og tykkelsen bør være 0,13-0,16 gange bræddetykkelsen.

Brædderne er jo 25mm tykke. Så ved det nederste bræt bør sømmene være 75mm langt og mellem 3,3 og 4mm tykke. (Firkantede, varmforzinkede søm).

Men kan ikke få 75mm søm, så vidt jeg kan se, men man kan få 80mm.

For de øverste brædder bør jeg måske regne med en bræddetykkelse på 50mm - eller hvad? De første 25mm er jo det yderste bræt og så kommer 25mm luft. Men betyder det, at jeg bare skal bruge 100mm søm, så forankringslængden bliver 50mm? 

Så min umiddelbare plan er at bruge disse søm:

NKT Søm vfz. 3,8 x 100 mm 

NKT søm varmforzinket 3,4 x 90 mm 


Men der er jo et åbenlyst problem her i at min løsholt kun er 50mm (måske endda kun 45mm) tyk.  Så er det jo svært at opnå en forankringslængde på 50mm. Desuden vil sømmene jo ende med at stikke ud på den anden side.

Spørgsmål:

1: Er den tommelfingerregel jeg har lært for meget på den "sikre side" og kan ovenstående godt gå an?

2: Hvad vil I gøre med sømmene der stikker ud på den anden side af løsholten? Vil det være OK at bare slibe det af som stikker ud med en pudseskive på vinkelsliberen?

3: Er det et problem ift. trykimprægneringen og holdbarheden af træet, at træet bliver brudt på den anden side?

4: Er det et problem ift. forzinkningen af sømmet, hvis jeg sliber spidserne af?


Øvrige Spørgsmål:

5: Hvad er jeres generelle mening om fremgangsmåden? Hvad kan forbedres - eller er uhensigtsmæssigt?

6: Hvor meget tørbeton skal jeg beregne pr. stolpe?

7: Stolpen i den ene ende af plankeværket kan ikke graves ned i jorden og skal derfor boltes fast i murværk med rawlplugs. Hvilke rawlplugs/skruer bør jeg benytte? Hvor mange og hvor lange bør de være? Jeg tænker umiddelbart at bruge 4 skruer og undersænke dem måske 3 cm  (så er der 7cm tilbage af stolpen) og så bruge 150mm franske skruer i ø8mm eller ø10mm. Så er der 80mm forankringslængde i murværket. Er det OK?


8: Mellem to af stolperne skal der hænge en låge på 110cm x 180cm. Hvilke hængsler bør jeg anvende til lågen? Stabelhængsler? Hvor store?





31 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har set et eksempel på en der laver noget som ligner det jeg har i tankerne. Hvor der er 97x97mm stolper og 45x95 løsholt og så 25mm brædder 1 på 2:

https://handyman.dk/toemrer-snedker/montage-og-nybyg/byg-selv-plankevaerket-goer-det-selv-plankevaerk-trin-for-trin/?side=10

Hos ham ser det sådan ud:


Jeg bemærker, at der i hvert fald IKKE er nogen gennemslåede søm. Men han skriver ikke noget om hvilken type søm han anvender.


Jeg ville vælge skruer. De holder langt bedre end søm. Trykimprægneret træ kaster sig i urimelig lang tid.

Derudover ville jeg vælge en anden konstruktion der ikke er så tæt. 1 på 2 er meget tæt, hvorved du risikerer vindhvirvler på læsiden.

Jeg ville derfor undlade de overlappende brædder og sætte de resterende tættere så plankeværket er vinddæmpende.

Er formålet med plankeværket at forhindre indkig, ville jeg vælge 5x5" stolper. 4x4" stolper lige til den spinkle side med et tæt plankeværk i 180 cm højde.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Rantzau skrev den 13-04-2019 15:55:25

Jeg ville vælge skruer. De holder langt bedre end søm. Trykimprægneret træ kaster sig i urimelig lang tid.

Derudover ville jeg vælge en anden konstruktion der ikke er så tæt. 1 på 2 er meget tæt, hvorved du risikerer vindhvirvler på læsiden.

Jeg ville derfor undlade de overlappende brædder og sætte de resterende tættere så plankeværket er vinddæmpende.

Er formålet med plankeværket at forhindre indkig, ville jeg vælge 5x5" stolper. 4x4" stolper lige til den spinkle side med et tæt plankeværk i 180 cm højde.

 

Tak for dit svar.

Ja, formålet er bl.a. at forhindre indkig, hvorfor jeg har valgt en tæt konstruktion. Desuden er der et andet byggeri på grunden som er beklædt med 1 på 2. Derfor ville jeg gerne beholde samme look.

Når du siger, at du ville vælge skruer, mener du så til konstruktionen? Vel  ikke skruer på beklædningsbrædderne? Eller misforstår jeg?


Jeg har ikke forstand på det med vind, men hvad mener du med at det bliver mere vinddæmpende, hvis det ikke er tæt? 

Jo - altid skruet til trykimprægneret træ til både stolper og beklædning, da trykket træ kaster sig slemt i årevis. Søm er det sidste jeg ville vælge.

Vinddæmpning betyder bare at vinden nedsættes ved et åbent hegn. Samme princip som ved læhegn som heller ikke er tæt, men forhindrer vindnedslag i læsiden betragteligt. 

Ud over det komfortable, har læ en afgørende betydning for mine frugttræers udvikling. Samme betydning har læ for prydhavens udnyttelse med andre prioriteter.

Med et tæt hegn i 180cm. højde, skal du beregne ca. 5x afstand for rimelig læ til udnyttelse af haven. Det er desværre de færreste parcelhushaver der har plads til den luksus.

Selv har jeg mellem 5 - 7m. læhegn til naboer som både skaber læ og forhindrer indkig. Derfor mit råd om et rimeligt kompromis mellem læ, indkig og plads, da ikke alle er i den situation at have jord nok.

Ved at vælge 1" til beklædning og knibe afstanden kan indkig reduceres betragteligt samtidig med et komfortabel læ opnås ved en hensigtsmæssig beplantning der dækker for indkig i perioden hvor haven bruges.

Det betyder i praksis at nysgerrige skal gøre sig store anstrengelser for at eksponerer jeres aktiviteter, hvilket nok er til at leve med.

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 13-04-2019 19:19:04

Jo - altid skruet til trykimprægneret træ til både stolper og beklædning, da trykket træ kaster sig slemt i årevis. Søm er det sidste jeg ville vælge.


Jeg har ikke stødt på udtrykket, at "træ kaster sig". Hvad betyder det? At det slår revner eller lign.?

Hvilken type skruer vil du så benytter? Rustfri terrasseskruer med "undersækningshovede"?

(som fx disse: https://www.harald-nyborg.dk/p3656/...x75-150stk )

Jeg har aldrig set nogen lave 1 på 2 beklædning med skruer. Har du evt. et billede af, hvordan det ser ud?

Min umiddelbare bekymring ville være at træet ville flække. Specielt de yderste brædder som jo har et stykke luft bag sig.

Vil du forbore i brædderne?



Vinddæmpning betyder bare at vinden nedsættes ved et åbent hegn. Samme princip som ved læhegn som heller ikke er tæt, men forhindrer vindnedslag i læsiden betragteligt. 


Det er en interessant vinkel du bringer op med vinddæmpning og læ. Jeg har ikke tænkt over, at det skulle kunne forværre situationen ift. vind.

Faktisk skal plankeværket stå mellem to bygninger og "lukke af" mellem disse to bygninger. Fordi det er et forholdsvist smalt stykke (godt 4 meter) fungerer det i blæsevejr som en slags "vindtunnel" idet luften bliver presset sammen mellem de to bygninger og får ekstra fart på. Sådan virker det i hvert fald.

Min tanke var faktisk, at plankeværket skulle være med til at begrænset denne vind idet vinden jo i hvert fald ikke kan komme igennem.

Jeg kan forstå på dig, at det vil være bedre at have et hegn hvor luften kan komme igennem, men hvor farten bare dæmpes. Men mener du, at det ligefrem vil forværre situationen at sætte et tæt plankeværk op?



LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

For at tage det sidste først: Ja - det er bedre at lave et hegn der nedsætter lufthastigheden frem for et helt tæt hegn. Som hovedregel vil et tæt hegn nedsætte komforten i havens anvendelse grundet førnævnte lufthvirvler. 

At træ kaster sig, er groft sagt fællesbetegnelser for de bevægelser som træ foretager når de udsættes for skiftende temperaturer og fugtigheder. 

Som skruer til trykket træ i fyr vil jeg vælge galvaniserede skruer som enten proppes eller overmales. Der skal ikke forbores, da imprægneringen efterlader træet blødt.

Hver sort har sine karakteristika, hvor vridning i fuldtømmer som eksempelvis den dimission du oprindeligt påtænkte med garanti ikke kan modvirkes af søm. Du vil meget hurtigt opleve at træet trækker sømmene delvis ud, hvor du står tilbage med en leddeløs konstruktion. 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

OK. Mht. vind, er det så sådan en konstruktion som denne, du vil anbefale?

Det viste eksempel er langt bedre. Du har lavet fornuftigt kompromis mellem læ og indkig som vil opfylde dine krav.

Skal plankeværket males, vil jeg anbefale du sliber let, så konstruktionen ikke står ru. Det lettere rengøringen betragteligt, særligt med lyse farver.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Et plankehegn hvor brædderne er forskudt for hinanden men istedet går på langs, der kan naboen enten kun kikke op eller ned, og næsten ikke ind. 


Rantzau skrev den 13-04-2019 21:46:24

Det viste eksempel er langt bedre. Du har lavet fornuftigt kompromis mellem læ og indkig som vil opfylde dine krav.

Skal plankeværket males, vil jeg anbefale du sliber let, så konstruktionen ikke står ru. Det lettere rengøringen betragteligt, særligt med lyse farver.

 

Jeg fik ikke rigtigt svar på denne del:

Jeg kan forstå på dig, at det vil være bedre at have et hegn hvor luften kan komme igennem, men hvor farten bare dæmpes. Men mener du, at det ligefrem vil forværre situationen at sætte et tæt plankeværk op?


Er vi ikke enige om, at tæt plankeværk er bedre end ingen plankeværk ift. vind?


Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også