Græs eller sten op mod sokkel

Skal igang med udvendig isolering af huset. I den forbindelse er jeg lidt i vildrede i forhold til, om jeg skal have græs helt ind mod flamingo isoleringen (med puds på) nederst? Alternativt en vane på Ca 20 cm sorte småsten, med en skarp kant ud mod græsset. 


- Er det uhensigtsmæssigt med græs direkte op med hvid facade? 

- Hvordan laves bedst en skarp kant mellem græs og sten? 


Mvh. Christian M
 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du laver udvendig isolering, så laver du vel i samme omgang omfangsdræn. Så bør du fylde op med grus ind mod isoleringes, således at vand kan komme væk fra din sokkel.

Granit mellem sokkel og græsplæne kunne se flot ud, men er bare ikke praktist. Jeg vil foreslå en række fliser langs din sokkel, evt. blot 20 cm. ud. Så har du også noget at køre plæneklipperen på.

Græs helt op mod soklen holder lidt på fugten - tror ikke det vil være noget problem, men i lidt tørre perioder vil græsset komme til at mangle vand, og bliver gullingt.


Søren O

Jeg får ondt i maven når jeg hører udvendig flamingo som isolering.   

Mine myrer er nogle sataner der underminerer alt skrøbeligere end beton. Derfor vil jeg gøre alt for at holde dem på afstand. Derefter ville jeg koncentrer mig om vandafledning, og der kommer enhver form for beplantning ikke på tale.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 13-04-2019 19:42:50

Jeg får ondt i maven når jeg hører udvendig flamingo som isolering.   

Mine myrer er nogle sataner der underminerer alt skrøbeligere end beton. Derfor vil jeg gøre alt for at holde dem på afstand. Derefter ville jeg koncentrer mig om vandafledning, og der kommer enhver form for beplantning ikke på tale.   

 Har grundmursplade på og dræn

Min tanke er, at jeg vil føre flamingo isolering Ca 30 cm ned over grundmurspladen, således at denne er helt tæt. På selve ydermure skal der alm facade isolering på. 

Både flamingo og facadeisolering en bliver vandskuret sammen med net, herunder også området under jorden. 


Mvh. Christian M
 

Søren O skrev den 13-04-2019 10:23:23

Når du laver udvendig isolering, så laver du vel i samme omgang omfangsdræn. Så bør du fylde op med grus ind mod isoleringes, således at vand kan komme væk fra din sokkel.

Granit mellem sokkel og græsplæne kunne se flot ud, men er bare ikke praktist. Jeg vil foreslå en række fliser langs din sokkel, evt. blot 20 cm. ud. Så har du også noget at køre plæneklipperen på.

Græs helt op mod soklen holder lidt på fugten - tror ikke det vil være noget problem, men i lidt tørre perioder vil græsset komme til at mangle vand, og bliver gullingt.

Du har ret. 

Måske lidt risky med sten i græsslåmaskine. 

Der er dræn og grundmursplade 


Mvh. Christian M
 

Du kunne grave 20 cm væk langs sokkel i en spadebredde. Sætte en kant af metal eller fliser mod græs og fylde udgravningen op med almindelig perlegrus. Så bliver drænet lynhurtig.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis