Skydeventil til regulering af gulvvarme

Rustkongen
Rustkongen
Postnr: 9210
Rustkongen Rustkongen

Jeg har et lille gulv i mit gæstetoilet. 

Det er 2 m2 i alt. 

Gulvvarmen er direkte på fjernvarmen i et etagebyggeri. 

Jeg vil gerne have ganske lidt konstant gennemløb på bare så klinkerne ikke er kolde.

Jeg ønsker ikke termostat regulering.. Vinduet står ofte åbent o.s.v...

Jeg tænker en skydeventil fordi at jeg så kan åbne helt op og få luft med ud. Jeg døjer en del med luft og skidt i ventilen fordi at jeg bor øverst i et gammelt byggeri, og luft/skidt ender oppe ved mig lige så snart nogen har rodet med varmen.

Kan jeg uden videre blot montere en skydeventil i stedet for returventilen?

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Hvorfor lige en skydeventil? Du kan bare sætte en almindelig radiatorventil i. Den har sikkert samme byggelængde som din nuværende ventil. Du kan også sætte en kugleventil i, i stedet for din nuværende ventil.

fase
Rustkongen
Rustkongen
Rustkongen Rustkongen

En kugleventil synes jeg ikke man har nogen føling med, og jeg synes umiddembart ikke at kunne finde en radiatorventil med fuld åbning 

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Radiatorventiler som ikke er beregnede til brug som termostatventil har alle indstillinger mellem helt lukket og fuldt åben. Jeg har lige pillet en ned og erstattet den med en termostatventil. Men du kunne også bruge en termostatventil med indstilling for maks. gennemstrømning.

fase
Rustkongen
Rustkongen
Rustkongen Rustkongen

Jeg har jo en alm retur termostat på nu, men den bliver jævligt stoppet til...

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Så prøv om du kan finde en radiatorventil, som ikke er beregnet til termostatstyring, men bare en med et drejehåndtag.

fase
je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Men ellers kan du da godt bruge en skydeventil.

Førhen var de meget brugte i varme installationer, men til de større rør ved kedlen og lignende.

Men en radiatorhane, uden termostat er jo en del kønnere at se på.

Hellere eje, end at leje.
S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin
Rustkongen skrev den 13-04-2019 10:43:35

Den er også med forindstilling... Den må også stoppe til

Nej den stopper ikke til, der er bare en begrænsning på hvor meget du kan regulere, altså hvor meget du kan dreje håndtaget.

fase
je_ns
je_ns
Postnr: 0000
je_ns je_ns

Forindstillingen kan justeres i håndtaget, du stiller den bare så den er fuldt åben, hvis du vil have mulighed for at kunne åbne ventilen helt.

Hellere eje, end at leje.
Vil du være med? Log ind for at svare.