Strøm på badeværelset.

Jeg har næsten lige fået nyt badeværelse, hvilket jo er dejligt. 

Et lille irritationsmoment er dog at den stikkontakt som er der ude er der kun strøm i når man tænder lyset. Sådan var det også før, men tænkte det var sikkert normalt for 45 år siden som det gamle badeværelse var. Eller er det måske helt normalt?

Problemet i det før var da til at overse, kunne jo bare lade min barbermaskine et andet sted i boligen. 

Problemet bliver dog lidt større nu, fordi jeg skal til at have egen vaskemaskine. Dermed kan jeg kun vaske og lade lyset stå tændt imens, hvilket jo er spild af strøm. Bevares jeg kunne skrue pærerne ud hver gang, men det er nok lige en tand for omstændigt ;)

Burde lyset og eludtaget ikke fungere uafhængigt af hinanden?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

helt klart jo, virker meget amatøragtigt opsat. jeg vil gå så langt som at sige at det er en ommer fra elektrikeren uden omk for dig.

Et lille irritationsmoment er dog at den stikkontakt som er der ude er der kun strøm i når man tænder lyset. Sådan var det også før, men tænkte det var sikkert normalt for 45 år siden som det gamle badeværelse var.

Det skal naturligvis ikke være sådan, at du skal tænde lyset for, at stikkontakten virker. Der skal flyttes en ledning i afbryderen, så ledningen til stikkontakten tages fra den side af afbryderen, hvor der er konstant strøm på. Ledningen skal bare flyttes over på den anden side i afbryderen.

Du skriver, at du skal have en vaskemaskine installeret. Har du ikke fået lavet installation til den, så du ikke skal slutte den til lysgruppen? Du kan få problemer med belastning, hvis du slutter den til din lysgruppe.


fase

Det er lidt svært at læse om du faktisk har fået lavet nyt el i badeværelset eller om det bare er fliser mv som er fornyet uden at der har været elektriker på. 

Hvis du har haft elektriker på burde han som minimum have forslået dig at installationerne blev lavet om så de var uafhængige 


Ask

Hej igen. 

Der er mit boligselskab som har stået for det (bor til leje) Men her var i alt fald både tømrere, elektrikere og VVS´ere. 

Altså blev revet ud også faldstamme, stigerør, ALT er skiftet. Strømudtaget er også flyttet fra over spejlet til ud på "siden af spejlet". Så de har pillet ved det jo

Så ikke noget jeg selv har lavet eller som sådan har "enterprisen" på. Jeg bor her bare

Jeg har ikke en dyr forstand på sådan noget, men kan det laves ,uden de skal rive det hele ned igen, og sætte ledningerne rigtigt?

Fordi det badeværelse tog næsten 2 mdr at få op, og jeg vil nødig have dem til at starte forfra med den larm, så hellere købe LED pærer til lampen der ude så strømspildet i det mindste bliver minimalt mens jeg vasker tøj

Nu var vaskemaskine måske også et overdrevet ord; det er sådan en "campingmodel" hvor man hælder vand på manuelt, og tapper af manuelt, jeg har ikke rigtigt plads til sådan et stort skrummel som en alm vaskemaskine, og desuden heller ikke de nødvendige vandtilslutninger. 

Eller jo det har jeg sådan set i køkkenet, men der er der ikke plads til den rent fysisk


Som jeg skrev i et tidligere indlæg, skal der bare flyttes en ledning i afbryderen, så der skal ikke rives noget som helst ned. Få elektrikeren til at flytte den ledning, han har monteret forkert. Henvend dig i boligforeningen, og bed dem sørge for, at fejlen bliver rettet, så er du gået kommandovejen.


fase
Annonce

Ok. 

Jeg ved bare ikke hvor meget jeg tør bede dem om. De er ret sure på mig. 

Altså i forbindelse med renovering af badeværelset blev vi bedt om at tømme alt i gang og badeværelse. Og da det er små lejligheder er der jo kun et andet sted at gøre af sine ting - nemlig resten af lejligheden (som er et rum, som både er køkken stue og soveværelse. 

Så blev de sure over at jeg rodede i køkkenet, og ja gu gjorde jeg så, de havde ikke nævnt noget om fri adgang der !

Nå men jeg fik så bakset alle mine ting hen i den anden ende af rummet, så jeg reelt kun kunne råde over ca halvdelen af min lejlighed. Det stillede dem umiddelbart tilfreds. I al fald blev badeværelset færdig uden flere klager. 

Så troede jeg jo lige at alt var godt igen

MEN!

Nu har jeg lige fået et brev om at man vil ind den 6. juni for at se min "lejligheds tilstand" og hvis jeg forhindrer dette vil jeg blive sat ud ?

Bevar mig vel ! Nu har jeg råderet over hele lejligheden igen, så der behøver ikke stå ting rundt omkring i sække og papkasser, og jeg skal da nok vaske gulvet ekstra grundigt inden. 

Så tror bare jeg lærer at leve med den stikkontakt som er tilsluttet forkert. Brevet er lige kommet nu... ;/

De ting har absolut ikke noget med hinanden at gøre. At håndværkerne har stillet sig " lidt sure op" for måneder siden har ikke noget som helst at sige at i at de er sure på dig nu. De er igennem så mange lejligheder at de ikke har mulighed for at huske hvad der specielt er gået forud hos dig,

Og eftersyn er helt sikkert en opfølgning på istandsættelsen. at gøre. Du skal sige at det er lavet forkert, så det kan rettes. Ellers har de ikke en kinamands chance for at lave det.

Jeg vil tro at elektriker retter det på imellem 5 og 15 minutter .





Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok det vil jeg nævne der. 

Synes bare godt de kunne have formuleret det anderledes så. 

I stedet for "tjekke din lejligheds tilstand" så "Kvalitetskontrollere de udførte arbejder i forbindelse med renovering af baderum, stigerør mv..."

Men hvis det er normalt at strøm virker uafhængigt af lyset på badeværelser, så skal de jo heller ikke vide "historien" for at vide at det burde det netop gøre?

Jeg har kun boet her et par år...

Ved du hvad, det korte og det lange i den historie er, at elektrikeren har lavet en fejl, da han forbandt afbryder og stikkontakt. Den fejl påpeger du overfor tilsynet, når det kommer på besøg, og så bliver fejlen formentlig rettet uden videre vrøvl og udgift for dig. Så er den sag ude af verden. 

Tilsynet kommer netop for at se, om arbejdet er udført som beskrevet i det udbudsmateriale, håndværkerne har haft som grundlag for deres entreprise.


fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis