Effektiv fliserensning

Der bliver brugt mange kræfter og penge på at holde fliser og andre belægninger rene. Der er mange måder at gøre det på. Jeg bruger disse metoder, afhængig hvor fliserne ligger.

1. Om vinteren strør jeg den rene hvide aske fra pejsen på fliser der ligger længere væk fra huset og hvor vandslangen til  NILFISK PATIOCLEANER ikke kan nå. Asken strøes ud på fliserne og danner en lud som  fjerner algerne. Fliserne er flot rene  når det har regnet nogle gange. Jeg var bange for at vi skulle træde asken med ind i huset, men det sker ikke.

2. Vores 60 kvadratmeter 6-kantede BELLAHØJ FLISER  på terrassen får fugerne kradset op. Derefter hælder jeg  lysegråt stenmel, ca 1,5 pose ud på fliserne og fejer grundigt. Stenmel er ret skarpt og ved gentagen fejning kan jeg holde fliserne rene og pæne  til næste forår. Ukrudt gider ikke tro i fuger med stenmel i løbet af sommeren.

3. Fliserne på husets nordside får en omgang med min NILFISK PATIOCLEANER. Det er fint at bruge den her, fordi vandet kan løbe væk og min vandslange kan nå overalt. Man skal være klædt på til det, men se selv, hvor effektivt den fjerner algerne og småukrudt mellem fliserne. Det holder meget længe, ca 2 år.

Se selv

http://strikingeshave.blogspot.com/2015/11/fliserensning-med-nilfisk-patio-cleaner.html




Når lysten driver værket
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for at dele dine erfaringer. Men et spørgsmål herfra: Det lyder som om du har højtryksrenset fliserne gentagne gange. Er de ikke meget medtaget af dén behandling?

Jeg har set fliser der er blevet helt "ru" og ujævne pga. højtryksrens og dermed endnu mere modtagelig for snavs og alger.


Mvh. AllanE
AllanE skrev den 12-04-2019 08:44:23

Jeg har set fliser der er blevet helt "ru" og ujævne pga. højtryksrens og dermed endnu mere modtagelig for snavs og alger.

 

Her hævdes det at overfladen ikke ødelægges hvis man benytter den slags maskineri   https://www.frishop.dk/pi/Nilfisk-Power-Patio-Cleaner-terrassevasker-med-2-turbodyser_2861579_21934.aspx?gclid=CjwKCAjwy7vlBRACEiwAZvdx9jcCUR7uadZPAoSF9Vy0k1cngpZlu6NehvYeGZ37xrLMYOqc8M-BHBoCJmcQAvD_BwE

Ja, det hævdes...af producenterne   

Men hvad siger de, der rent faktisk har prøvet det?


Mvh. AllanE

Patio cleaneren har ingen direkte trykspuling' trykket overføres til de roterende børster og ikke som en stråle.

Ingeborg


Når lysten driver værket
Annonce

Jeg kender den godt. Var bare nysgerrig efter at høre praktiske erfaringer efter gentagen brug. 

Kender en der har brugt Nilfisk Patiocleaner nogle gange og hans fliser er meget slidte i overfladen nu. Men jeg ved ikke om det er cleanerens skyld eller bare slid gennem mange år.


Mvh. AllanE

Man må måske også huske at der er kvalitets forskelle på fliser. Jo billigere fliser des større sandkorn og mindre cement. Som ved alt andet er det også kun blevet ringere med tiden for at kunne konkurrere om prisen. Aldrig er der brugt så mange fliser i haverne som i dag. Vores fliser har 45 år på bagen.

Ingeborg


Når lysten driver værket

Jeg kan jo indstille stråletrykket på højtryksrenseren så der vaskes så skånsomt som muligt. Iøvrigt gør tidens tand jo også sit til at flisernes overflade nedbrydes. Prøv at se på flisers kvalitet/overflade næste gang du er i et byggemarked.

Ingeborg


Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis